Tips voor de Nijmeegse Vierdaagse

Tips voor de Nijmeegse Vierdaagse

In Nederland is de wandelvierdaagse een onderdeel van onze cultuur geworden. Tegenwoordig heeft elke zichzelf serieus nemende gemeente wel een jaarlijks terugkerende wandelvierdaagse op het programma staan. Nijmegen was de eerste, op dit moment nog steeds de grootste en wereldwijd ook de bekendste.

Deze maand wordt in Nijmegen voor de 96ste keer de Vierdaagse gelopen. Op 17 juli zullen weer tienduizenden deelnemers met volle moed beginnen aan 30, 40 of zelfs 50 kilometer per dag. De echte bikkels lopen in 4 dagen een afstand die te vergelijken is met een wandeling van de Nederlandse kust naar de Duitse grens. Met 200 km natuurlijk een behoorlijke opgave.

Dat het een behoorlijke opgave is blijkt wel als je kijkt naar de statistieken; gemiddeld haalt rond de 10 procent van de dappere lopers de eindstreep niet. Sommigen staken de strijd door blessures, waarbij blaren en wondjes aan de voeten veelvoorkomend zijn, anderen verkijken zich gewoon op de sportieve uitdaging en besluiten voortijdig het bijltje erbij neer te gooien.

Maar hoe overleef je nu die wandelvierdaagse? Om te voorkomen dat je bij de uitvallers gaat horen, hebben wij een aantal tips voor je waarmee je de kans op het uitlopen kunt vergroten.

Tip 1: Eten en drinken
Zorg voor een goede maaltijd ongeveer 2 uur voor de start. Het is belangrijk dat je veel koolhydraten en vitaminen binnenkrijgt voor de wandeling. Zorg dat je tijdens de wandeling ook eten en drinken bij je hebt. Wacht niet tot je honger of dorst krijgt met het nuttigen hiervan, want dan ben je al aan de late kant. Neem geen koolzuurhoudend drinken mee, maar gewoon water of sportdrank. Stel dat het erg warm wordt, laat je dan niet verleiden door te koude drankjes omdat dit erg onprettig op je maag ligt.

Tip 2: Kleding
Uiteraard moet je je kleding goed instellen op het weer. Als de zon van plan is zich vele uren te laten zien, dan doe je er verstandig aan een pet op te zetten. Voorspellen ze een buitje? Zorg dan dat je sneldrogende kleding bij je hebt. Niets is vervelender dan in natte kleding lopen. Voor de zekerheid een extra paar (naadloze) droge sokken meenemen is dan geen overbodige luxe. Zorg er ook voor dat je wandelschoenen goed ingelopen zijn. Het is onverstandig om met spiksplinternieuwe schoenen te lopen die zich nog niet naar je voeten hebben gevormd.

Tip 3: Wandeling
Voor de wandeling ga je natuurlijk even goed rekken en strekken. Let er op dat je niet te snel van start gaat, maar zie de start als een warming up van ongeveer 10 minuten. Je spieren hebben even de tijd nodig om opgewarmd te worden. Probeer een regelmatig tempo te lopen en luister goed naar je lichaam. Als je vermoeid raakt, is het helmaal niet erg om even te rusten. Let er alleen dan wel op dat je niet op de koude grond gaat zitten zodat je verkrampt raakt. Rusten kan ook door wat langzamer te lopen of even ergens tegenaan te leunen en je spieren te rekken of los te schudden. Flinndal Sport & Spieren is een supplement dat een verzorgende invloed op de spieren heeft, tijdens en na het wandelen.

Tips 4: Mentaal
Misschien wel de belangrijkste tip: wees goedgehumeurd. Probeer je niet te storen aan andere wandelaars en loop met een leuke wandelpartner. Probeer als je er mentaal even doorheen zit in je achterhoofd te houden dat je erg goed bezig bent en dat het een unieke prestatie is om de 4daagse van Nijmegen te lopen.

Deze en meer tips zijn te vinden op de site van de 4daagse. www.4daagse.nl.

Heb je ervaring met lange wandelingen en daardoor een paar goede tips voor de Vierdaagse lopers? Laat je tip achter onder dit bericht.


Lees ook:

Soms is het lastig om een leuke activiteit te bedenken tijdens de zomer. Heb je genoeg van strand, zwembad en terrasjes? Ga dan een keer naar de Olmenhorst! Lees meer

Uit nieuwe studies is gebleken dat snelwandelen of stevig doorlopen net zo goed werkt om de bloeddruk, cholesterol en kans op diabetes te verlagen als hardlopen. Lees meer

Wandelen is goed voor je lichamelijke én geestelijke gezondheid. Heb je weleens meegedaan aan een wandeltocht? Lees meer

Geef een reactie op: Tips voor de Nijmeegse Vierdaagse

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.