Is het tijd voor een Schijf van Zes?


Schijf van zes

Ons lichaam bevat ongeveer 100 biljoen bacteriën die elke dag hard aan het werk zijn. Zo spelen ze een rol in de spijsvertering, productie van vitaminen en de juiste afstemming van ons immuunsysteem. Toch komt bacterierijke voeding niet terug in de richtlijnen voor een gezond eetpatroon. De bekende Schijf van Vijf geeft bijvoorbeeld geen advies over de inname van voedingsmiddelen die veel bacteriën bevatten. Wordt het tijd voor een Schijf van Zes?


Het belang van bacteriën

We weten tegenwoordig met allerlei maatregelen bacteriën te weren. Dat was vroeger wel anders. We werden toen blootgesteld aan enorme hoeveelheden bacteriën. Het immuunsysteem is daarom ook ingesteld op miljarden bacteriën die dagelijks via ons drinkwater en voedsel ons maag-darmkanaal passeren. Met de maatregelen die we tegenwoordig nemen, krijgen we dus slechts een beperkt aantal ziekteverwekkers binnen. Dit is aan de ene kant gunstig, omdat ze zo minder snel ziek worden. Aan de andere kant missen we de goede bacteriën die vroeger volop in de voeding voorkwamen. Er zijn tekenen dat dit kan leiden tot een ontregeld immuunsysteem, waardoor er een reactie komt op onschadelijke stoffen in onze voeding en zelfs op eigen lichaamscellen. Dit kan zorgen voor een toename van bijvoorbeeld een allergie of eczeem.


De introductie van de Schijf van Zes

Meer aandacht voor bacterierijke producten in de voedselvoorlichting is dus geen overbodige luxe. Om dagelijks voldoende gezonde bacteriën binnen te krijgen wordt er, door microbioloog Remco Kort op darmgezondheid.nl, gepleit voor de Schijf van Zes. In deze zesde schijf zou een aanbeveling van 10 miljard bacteriën per dag moeten staan. Hierbij is het belangrijk dat fabrikanten het aantal levende bacteriën in producten gaan vermelden, zodat jij als consument snel kan optellen wat het aantal bacteriën is dat jij per dag binnenkrijgt.


In welke producten zitten veel bacteriën?

In de Schijf van Zes kunnen producten komen te staan die door bacteriën en schimmels worden gemaakt uit zuivel, vlees, groenten, fruit en granen. Dit gebeurt door een proces genaamd ‘fermenteren’. Fermenteren is een proces waarbij bacteriën, schimmels en gisten gebruikt worden om een voedingsmiddel te maken. Deze micro-organismen zorgen ervoor dat er bepaalde stoffen worden omgezet in een product, waardoor de zuurgraad, smaak, geur of zelfs het uiterlijk van een product verandert. Grote kans dat jij dagelijks al een gefermenteerd product eet of drinkt, want yoghurt, bier, kaas, sojasaus, droge worst, brood, wijn of zuurkool zijn allemaal voorbeelden van gefermenteerde producten.

Het fermenteren van voeding gebeurt vaak in een vochtige en warme ruimte. Dit klimaat zorgt ervoor dat de micro-organismen gaan groeien en enzymen aanmaken. Enzymen zijn eiwitten die bepaalde reacties mogelijk maken of versnellen en zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor de verandering van bijvoorbeeld de smaak, geur of houdbaarheid van een voedingsmiddel.


Voorbeelden van fermentatie

Tijdens het fermenteren worden de aanwezige suikers opgegeten door bacteriën en omgezet in zuren zoals melkzuur of alcohol of koolzuur. Door al die zuren wordt het voor ziekteverwekkende bacteriën een veel minder fijne omgeving waardoor ze dood gaan. De gunstige bacteriën groeien er juist op los. Hierdoor is fermenteren een relatief veilig product, dat de houdbaarheid van voedingsmiddelen op een natuurlijke manier vergroot. Voorbeelden zijn: 

  • De gist Saccharomyces cerevisiae zorgt bij de bereiding van brood, bier en wijn voor het omzetten van suiker in alcohol en koolzuur.
  • Melkzuurbacteriën zijn onmisbaar bij de productie van yoghurt, kaas en snijworst. Deze bacteriën zetten suikers om in melkzuur. 
  • Schimmels zorgen bijvoorbeeld voor het fermentatieproces van gekookte sojabonen waardoor tempé ontstaat. 
  • Combinaties van bacteriën en schimmels zijn ook mogelijk. Dit gebeurt onder andere bij salami en camembert.


Wist je dat?

Hoe meer uitgesproken de smaak van een voedingsmiddel, hoe meer bacteriën er aanwezig zijn? Zo kan boerenkaas bijvoorbeeld wel meer dan 10.000 keer meer bacteriën bevatten dan een fabriekskaas.



Lees ook:

Weet jij wat er in deze Schijf van Vijf staat en hoe je gezond en gevarieerd kan eten? Wij namen de proef op de som en hebben een vragenlijst uitgezet onder onze klanten, die is ingevuld door 1150 deelnemers. Hieronder volgen de opvallendste resultaten. Lees meer

Het evenwicht tussen zuren en basen in ons lichaam luistert heel nauw. Ons lichaam is constant bezig een goede balans te bereiken. Een zuurgraad die net iets hoger of iets lager ligt dan normaal kan al problemen geven. Hoe zit dat precies? Lees meer

Tijdens de borrel met kerst of Oud en Nieuw mogen wat nootjes natuurlijk niet ontbreken. Wat is de top 5 gezonde noten en kun je het beste voor gezouten of ongezouten noten kiezen? Lees meer

Geef een reactie op: Is het tijd voor een Schijf van Zes?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

07 november 2018 door: D. Walker
Net als het advies voor bepaalde risicogroepen zoals vit. D suppletie zou de inname van probiotica ook geadviseerd kunnen worden aan personen met (dreigende) verminderde weerstand, vind ik. Niet als 6e schijf, maar als extra advies bij een gevarieerd eetpatroon.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.