Sportblessure voorkomen

Sportblessure voorkomen

Blessures tijdens het sporten komen veel voor en zijn erg vervelend. We geven 5 tips om blessures te voorkomen.

1 . Begin voorzichtig
Als je net begint met sporten dan is het uithoudingsvermogen minder en gaat het bewegen nog niet zo soepel. Zorg er daarom voor dat je je training langzaam opbouwt. Met overgewicht belast je je spieren ook meer tijdens het sporten waardoor de kans op een blessure groter is. Ga daarom niet meteen te fanatiek aan de slag maar begin met een warming-up. Dit geldt voor alle sporters. Zo worden de spieren geleidelijk aan opgewarmd en het is een goede voorbereiding op de training die volgt. Ook een cooling down is nuttig. Door een cooling down gaat je hartslag weer omlaag en herstelt de bloedcirculatie. Afvalstoffen (melkzuur) uit de spieren worden afgevoerd waardoor je minder kans loopt op spierpijn.

2. Drink voldoende water
Je hoort het vaak; drink voldoende water tijdens het sporten. Dit heeft meerdere redenen. Één daarvan is om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Als je intensief sport dan verhoogt je lichaamstemperatuur en met te weinig vocht is je lichaam niet of onvoldoende in staat om je lichaamstemperatuur te verlagen en kan je oververhit raken. Ook verlies je een hoop vocht via het zweet. Het is dus van belang om voldoende te drinken tijdens en ook na het sporten. Als je tijdens het sporten dorst krijgt dan is het al te laat. Met dorst geeft je lichaam aan dat je vocht te kort hebt.

3. Gebruik de juiste sportuitrusting
Zorg dat je de juiste sportuitrusting hebt. Het klinkt logisch maar niet iedereen heeft de juiste sportspullen. Verkeerde sportschoenen zorgen bijvoorbeeld voor blessures aan de rug, enkel- of kniegewrichten.
Een schoen om te hardlopen is een heel andere schoen dan een volleybal- of fitnessschoen. (Denk aan de stijfheid of vering van de schoenen.)
Blijf ook niet te lang lopen met oude sportschoenen. Vervang sportschoenen als je merkt dat ze beschadigd zijn of als de stevigheid vermindert.

Sportblessure voorkomen4. Draag passende sportkleding
Draag bij voorkeur materiaal dat een goede vochtregeling heeft. Draag sportkleding die je goed past zodat je voldoende bewegingsvrijheid hebt. Houd ook rekening met het weer. Ga je buiten hardlopen en is het koud, draag dan meerdere laagjes over elkaar zodat je warm blijft. En vergeet de bescherming niet, zoals scheenbeschermers bij het voetbal, kniebeschermers bij het volleybal en een helm bij het fietsen.

5. Gezonde voeding
Een gezonde voeding is zeker belangrijk bij het sporten. Uit voeding haal je namelijk de brandstoffen die zorgen voor voldoende energie. Koolhydraten zijn bijvoorbeeld een van de belangrijke voedingstoffen waar je lichaam energie uit haalt. Let er wel op dat je niet vlak voor je sport nog gaat eten. Dan krijgt je lichaam het te druk met het verteren van voeding en je maag kan er flink van streek van raken. Als je trek krijgt kan je beter wat luchtigs nemen voor het sporten zoals een stuk fruit.

Wist je dat:
- Knie- en enkelblessures de meest voorkomende sportblessures zijn.
- 25% van de blessures overbelastingsblessures zijn.
- Het aandeel overbelastingsblessures toeneemt naarmate de leeftijd hoger wordt.
- 3,7 miljoen sporters in Nederland jaarlijks een sportblessure oplopen.
- Mannen tussen de 10 en 24 jaar de meeste blessures oplopen.
- Flinndal Sport & Spieren zorgt voor een sneller herstel na training.

bron: http://www.veiligheid.nl


Lees ook:

Sporten als goed voornemen, je hoort het vaak. Maar heb je wel eens van deze sporten gehoord? Ga origineel sportief het nieuwe jaar in met deze sporttips. Lees meer

Koffie als positieve invloed op sportprestaties. Het is wellicht niet het eerste waar je aan denkt. Lees hier meer over de positieve invloed van koffie. Lees meer

Conditie moet je opbouwen. Vooral cardiotraining en intervaltraining helpen daarbij. Een goede conditie brengt veel voordelen met zich mee. Lees meer

Geef een reactie op: Sportblessure voorkomen

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.