Slechte nachtrust? 8 tips bij slapeloosheid


tips nachtrust.jpg

Een goede nachtrust is belangrijk. Het zorgt ervoor dat we alle prikkels van de dag kunnen verwerken en weer uitgerust wakker worden voor een nieuwe dag. Toch is een goede nachtrust niet voor iedereen vanzelfsprekend. Je kunt moeite hebben met inslapen, wakker worden of last hebben van piekeren of woelen. Heb jij ook moeite met slapen? Lees dan verder voor tips hoe je hier het beste mee om kunt gaan op weg naar een goede nachtrust.


Wanneer is er sprake van slapeloosheid?

Het aantal uur slaap dat iemand nodig heeft, verschilt per persoon. De ene persoon heeft genoeg aan vijf uur slaap terwijl de andere persoon negen uur nodig heeft. Wanneer je uitgerust wakker wordt weet je dat je voldoende slaap hebt gehad.

Er wordt van slapeloosheid gesproken, als je moeite hebt met inslapen, doorslapen of als je te vroeg wakker wordt. Maar ook een slechte slaapkwaliteit hoort erbij, want het zorgt ervoor dat je meerdere keren per nacht wakker wordt en onvoldoende uitgerust bent.

Het niet of minder goed kunnen slapen heeft vaak een oorzaak. Er is te veel lawaai of te veel licht, je hebt last van stress of je piekert, er is sprake van medicijngebruik, een slecht matras of verkeerd kussen, temperatuur, werken in ploegendienst of een onregelmatig slaapritme.


Wat kunnen gevolgen zijn van een slechte nachtrust?

Wanneer je te weinig hebt geslapen, voel je dat vaak meteen. Je hebt moeite om de dag te beginnen, je kunt je lusteloos voelen, sneller geïrriteerd zijn en het kan leiden tot concentratie- of geheugenproblemen. Ook kun je op werk of school merken dat je prestaties minder goed worden. 


Wat kun je zelf doen?

Zodra je weet waar bij jou de oorzaak van het niet goed kunnen slapen vandaan komt, kun je hier mee aan de slag.

  • Zorg dat je slaapt in een omgeving waar je geen of weinig last hebt van licht. Draai desnoods de wekker zodat het echt goed donker is.
  • Woon je in een drukke omgeving of heb je lawaaierige buren, doe dan oordopjes in zodat je geen last hebt van het geluid.
  • Heb je stress omdat je het druk hebt op het werk of omdat je binnenkort een tentamen hebt, probeer het van je af te zetten voordat je gaat slapen. Tijdens het slapen kan je er niks aan doen dus het heeft geen zin om erover te piekeren. Probeer de focus te leggen op je ademhaling. Zodra je merkt dat je weer gaat piekeren, probeer je weer terug te gaan naar je ademhaling. Dit wordt ook wel mindfullness genoemd. 
  • Een slecht kussen of matras kan er aan bijdragen dat je niet in slaap valt omdat je niet lekker ligt. Investeer en koop een nieuw kussen of matras.
  • Zorg er voor dat de kamer voldoende ventileert. Frisse lucht is goed voor je.
  • Probeer elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan. Zo went je lichaam aan het ritme.
  • Vermijd beeldschermen na 21:00 uur. Het licht van schermen van smartphones, tablets, televisie en computers heeft een negatieve invloed op de aanmaak van melatonine waardoor je lastig in slaap kunt vallen. Zet daarom 2 uur voor het slapen gaan je telefoon uit en lees bijvoorbeeld een boek of maak een avondwandeling. 
  • Alcohol als slaapmutsje kun je beter vermijden. Het helpt je wel om sneller in slaap te vallen, maar het verstoort je REM slaap (de diepe slaap) waardoor je uiteindelijk niet goed uitrust. Ook cafeïne houdende dranken zoals zwarte thee, cola en koffie kunnen je slaapritme verstoren. Probeer deze dranken laat op de avond te vermijden en overdag niet teveel ervan te drinken.


Producten die kunnen helpen bij het in slaap vallen

Wil je graag naast bovenstaande tips extra ondersteuning voor het slapen? Flinndal heeft verschillende producten in het assortiment voor een goede nachtrust, bijvoorbeeld met melatonine. Melatonine komt van nature in het lichaam voor. Het wordt ’s avonds door de pijnappelklier afgegeven zodat je slaperig wordt. Bij het ouder worden kan dit minder worden. Ook door een onregelmatig bioritme, bijvoorbeeld na het maken van een verre reis of door het werken in ploegendienst, kan de afgifte van melatonine minder worden. 

Daarnaast zijn er plantaardige stoffen die kunnen helpen bij het ontspannen zoals valeriaan, citroenmelisse, rhodiola en hop. Hieronder vind je een overzicht van de producten met de bijbehorende ingrediënten. Klik op het linkje om meer te lezen over het product.


Flinndal Antistress

Bevat valeriaan, citroenmelisse en rhodiola

Lees meer »


Flinndal Nachtrust

Bevat valeriaan, citroenmelisse, hop en melatonine

Lees meer »


Flinndal Nachtrust Forte

Bevat valeriaan, hop, slaapmutsje, citroenmelisse en melatonine

Lees meer »


top 5 gezonde vissen
nachtrust
nachtrust forte3

Flinndal Melatonine

Bevat melatonine

Lees meer »


Flinndal CBD olie

Bevat 4% CBD per druppel.

Lees meer »

melatonine
cbd olie



Lees ook:

Slaap is voor iedereen van belang. Je hebt voldoende slaap nodig om alle gebeurtenissen en prikkels van de dag te verwerken. Flinndal Nachtrust Forte is extra hoog gedoseerd en brengt je de rust die je verdient. Lees meer

Het is weer bijna lente en dat betekent dat de klok deze maand een uur vooruit gaat. Hoe komt het dat dit ene uurtje tijdsverschil onze biologische klok zó in de war kan schoppen? Lees meer

Wanneer je in ploegendienst werkt, wordt het bioritme verstoord. Je slaapt soms overdag en werkt in de avond. Door de wisselende diensten, raakt je lichaam in de war. Hierdoor kun je problemen krijgen met slapen. Wat kun je zelf doen om beter te slapen? Lees meer

Geef een reactie op: Slechte nachtrust? 8 tips bij slapeloosheid

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

06 december 2017 door: Sarida van der Meer
Over matrassen gesproken: het matras kan te warm zijn. Ik heb alle 8 tips in anderhalf jaar toegepast en slecht geslapen. Ik ontdekte ineens dat ik stikte in mijn veel te warme geweldige matras met laagjes zus en zo.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.