Schuilnamen voor suiker? Zo herken je ze!


Gezonde snacks

Het was in april nog in het nieuws: Het Diabetesfonds organiseert een suiker terugroepactie. Dit omdat in veel producten onnodig veel suikers zitten, en ook in producten waarbij je dat niet verwacht zoals bepaalde thee, blikjes makreel of de ‘healthy’ repen die veel mensen nemen als tussendoortje. Zelf kun je natuurlijk op etiketten kijken voor de hoeveelheid suiker per product, maar er worden door fabrikanten ook vaak andere namen gebruikt voor suiker. Wij vertellen je hoe je die kan herkennen.


Wat is suiker?

Om te beginnen is het belangrijk om duidelijk te hebben wat suiker precies is. Suiker behoort tot de koolhydraten en levert energie aan het lichaam en is dus een brandstof. Suiker levert echter alleen energie en bevat geen vitaminen of mineralen of andere voedingsstoffen.

Suiker zorgt verder voor de afgifte van het gelukshormoon dopamine. Hierdoor krijg je onbewust een prettig gevoel na het eten van suiker, wat ervoor zorgt dat het eten van suikerrijk voedsel wordt gestimuleerd.


We eten teveel suiker

In Nederland krijgen we iedere dag ongeveer 1.5 tot 2 keer teveel suiker binnen, ongeveer 20 suikerklontjes per dag. De WHO (Wereldgezondheidsorganiastie) adviseert vrouwen en mannen om maximaal 10 gram aan vrije (toegevoegde) suikers per dag binnen te krijgen. Deze suiker is verspreid over tal van verschillende producten, hierdoor heb je vaak niet door hoeveel suiker je per dag binnenkrijgt.

Het teveel eten van vrije suikers kan leiden tot overgewicht en een groter risico op diabetes type 2. Vrije suikers zijn van nature aanwezige suikers in bijvoorbeeld honing, siropen en vruchtensappen. En door fabrikanten en consumenten toegevoegde suiker zoals in frisdrank of suiker in koffie of thee. Maar de natuurlijke suikers die voorkomen in groenten, fruit en zuivel vallen hier echter weer niet onder. Gewoon eten dus!


Maar liefst 50 schuilnamen voor suiker

Helaas doet de voedingsindustrie zelf weinig om de hoeveelheid suikers terug te dringen, omdat wij mensen suiker maar al te lekker vinden. Dit komt omdat het consumeren van suiker zorgt voor de afgifte van het gelukshormoon dopamine zoals hierboven beschreven.

De voedingsindustrie gebruikt maar liefst 50 schuilnamen voor suiker, die je kunt terugvinden op het etiket. Dit maakt het lastig en in het begin tijdrovend om producten te vinden die de minste toegevoegde suikers bevatten. Namen als agavesiroop, ahornsiroop, appelstroop, dextrose, fructose, fruitextract, fruitconcentraat, galactose, glucose, isoglucose, melasse, molasse, muscovado, oerzoet, sacharose, sucrose, tarweglucosestroop en vruchtesapconcentraat is een kleine greep uit het totaal. Het complete overzicht vind je op de website van het Diabetes Fonds.


Wat kun je zelf doen om jouw suikerinname te verminderen?

Het is belangrijk om etiketten van producten goed met elkaar te vergelijken. Zo kun je bijvoorbeeld mais uit blik met daaraan toegevoegde suiker kopen, maar deze is ook verkrijgbaar in een variant zonder suiker. Door hier goed op te letten, zet je al een grote stap. Daarnaast zijn er nog andere tips die kunnen helpen:

  • Probeer bijvoorbeeld koffie en thee te drinken zonder daar een klontje suiker aan toe te voegen.
  • Vermijd producten waar veel suiker aan is toegevoegd zoals frisdranken, vruchtensappen en zoet broodbeleg (zoals jam en hagelslag), koek en sauzen.
  • Gebruik geen zakjes en pakjes bij het maken van een maaltijd maar gebruik verse ingrediënten. Als je met verse producten kookt, weet je precies wat er in je eten gaat.
  • Probeer chips, snoep en koekjes alleen te eten bij speciale gelegenheden. Heb je toch lekkere trek? Kies dan voor een appel, volkoren cracker of een bakje yoghurt. Je zult zien dat je snel de lekkere trek weer kwijt bent.

Wist je dat?

De ingrediëntenlijst is gesorteerd op hoeveelheid. Dit betekent dat het eerste ingrediënt op de lijst automatisch het meest aanwezig is in het product. Staat suiker redelijk bovenaan, dan weet je dat het product voor een groot deel uit suiker bestaat.


Lees ook:

Eten snelle eters daadwerkelijk meer dan langzame eters en leidt dit tot overgewicht? Wij hebben het voor je uitgezocht. Lees meer

Waar moet je eigenlijk op letten, bij het lezen van een etiket? Hoe maak je een gezonde keuze uit het grote aanbod aan producten? En wat betekenen al die cijfertjes en tabellen nou eigenlijk? We leggen het graag aan je uit. Lees meer

We krijgen meer suiker binnen dan we denken, dat weet iedereen. En dus minderen we braaf de schepjes suiker in de koffie en de yoghurt. Maar is dat genoeg? Lees meer

Geef een reactie op: Schuilnamen voor suiker? Zo herken je ze!

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.