Schaatsen op natuurijs

Schaatsen op natuurijs

De eerste ijsbanen zijn geopend en de toertochten worden gepland. Maar ga jij goed voorbereid het natuurijs op?
Nu het winterse weer echt is begonnen en het een aantal dagen heeft gevroren, mag schaatsen op natuurijs niet uitblijven. We geven een aantal tips zodat je volop kan genieten van alle schaatspret.

Ga nooit alleen schaatsen
Je kunt verdwalen of door het ijs zakken. Soms kan het ijs verraderlijk zijn. Ga daarom altijd met een of meerdere personen schaatsen. Mocht er dan iets gebeuren, dan kan altijd iemand om hulp roepen. Daarnaast is het ook nog eens veel gezelliger!

Kleed je warm aan
Hoewel je actief bezig bent, kan het ook koud zijn. Denk aan de temperatuur maar ook aan de wind. Zorg daarom dat je thermo-ondergoed en winddichte kleding aan hebt. Diverse laagjes over elkaar werkt het beste.

Draag handschoenen
Handschoenen beschermen je handen tegen de kou. Maar het is ook handig ter bescherming. Als je valt geven handschoenen je bescherming tegen het harde ijs maar ook voor andere schaatsers. Schaatsen kunnen heel scherp zijn.

Let op dun ijs
Op plaatsen waar bruggen, riet en vogels te vinden zijn, kan het ijs dunner zijn. Let daarom goed op of het ijs dik genoeg is om overheen te schaatsen. Het ijs onder bruggen is soms moeilijk te zien. Vertrouw je het niet, ga dan van het ijs en loop (klunen) dan het kleine stukje.

Hoe dik moet het ijs zijn?
Het ijs moet ongeveer 7 centimeter dik zijn. Als er veel mensen tegelijk op het ijs schaatsen is het verstandig om te wachten tot het ijs 12 centimeter dik is. Bij 12 centimeter worden er ook pas toertochten gehouden.

Stop op tijd
Schaatsen is heel leuk. De tijd kan heel snel gaan. Voorkom dat je niet te vermoeid bent om weer terug te schaatsen en stop op tijd.

Voorkom blessures
We kunnen niet elke dag schaatsen op natuurijs. Tenzij je elke week schaatst, is het verstandig om van te voren een aantal oefeningen te doen om warm te worden. Zo voorkom je spierpijn.

Eet gezond
Na het schaatsen mag een lekkere kom erwtensoep of een warme mok chocolademelk niet ontbreken. Maar denk ook aan je voeding. Tijdens het schaatsen verbranden we veel energie, zijn we veel buiten en onze weerstand kan het flink te verduren krijgen. Eet daarom gezond.
Wil je je weerstand extra ondersteunen? Denk dan aan de Flinndal Vitamine C Forte. Flinndal Vitamine C Forte bevat maar liefst 500 mg vitamine C. Dat is 625% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Vitamine C beïnvloedt onder andere de vorming van antilichamen die van belang zijn voor het in stand houden van een gezond afweersysteem.

Een echte schaatsster
Als je goed voorbereid gaat schaatsen, kun je optimaal genieten van het natuurijs. Gaat het in het begin niet zo goed? Blijf oefenen en voor je het weet voel je je net als Sven Kramer of Ireen Wüst!


Lees ook:

Verkoudheid wordt vaak gezien als een typische herfst- en winterkwaal. Verkoudheid wordt dan ook vaak gekoppeld aan kou, maar het heeft eigenlijk meer te maken met je weerstand. Hoe werkt dit en hoe kun je jouw weerstand ondersteunen? Lees meer

Koffie als positieve invloed op sportprestaties. Het is wellicht niet het eerste waar je aan denkt. Lees hier meer over de positieve invloed van koffie. Lees meer

Het is belangrijk om voldoende te bewegen. Maar waarom eigenlijk? Het lukt niet iedereen, dus hoe kun jij zorgen dat je toch voldoende beweegt? Lees meer

Geef een reactie op: Schaatsen op natuurijs

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.