Rauwe of gekookte groente, wat is beter?

Rauwe of gekookte groente, wat is beter?

Dat er voedingsstoffen verloren gaan als je groente kookt, is bij vrijwel iedereen bekend. Dit is voor sommigen de reden om aan rauwe groente de voorkeur te geven. Er zijn zelfs mensen die alleen maar rauwe groente eten. Aanhangers van dit eetpatroon worden raw-foodisten genoemd. Op deze manier hopen ze meer voedingsstoffen binnen te krijgen en hiermee gezonder te eten. Het tegendeel is echter waar.

Misschien verwacht je het niet, maar er zijn een aantal redenen waarom het goed is om gekookte groenten op het menu te zetten. Door groente te koken breekt de harde celwand hiervan open. Dit heeft als gevolg dat je lichaam meer, en beter, voedingstoffen uit de groente kan opnemen. Het belangrijke antioxydant lycopeen kan bijvoorbeeld veel beter door je lichaam worden opgenomen uit tomatenpuree dan uit rauwe tomaten. Dit neemt niet weg dat groente veel vitaminen verliest door het (te lang) koken. Vooral hittegevoelige vitaminen als vitamine B1, foliumzuur en vitamine C gaan verloren. Maar naast deze voedingsstoffen verliest groente bij het koken ook veel vocht. Hierdoor is in sommige gevallen het percentage voedingswaarden per 100 gram zelfs hoger dan bij rauwe groente. Een ander bijkomend voordeel van kort gekookte groente is dat je er ook meer van kunt eten, doordat het minder snel verzadigd en minder vocht bevat dan rauwe groente.

Gratis Receptenboek Flinndal

blog-groente1-150x150_2c26db07.jpgHet eten van enkel rauwe groenten kan zorgen voor een tekort aan voedingsstoffen; voornamelijk ijzer, calcium, vitamine B2 en B12. Bij het eten van rauwe groente ben je bovendien sneller verzadigd en krijg je te weinig groente binnen voor een volwaardige, voedzame en gezonde maaltijd. Een supplement kan een aanvulling zijn op de voeding, maar kan niet gezien worden als een volledige vervanging van een gezonde maaltijd.

Je menu afwisselen met rauwe en gekookte groente is het best. Let er bij het koken wel op dat je het kort kookt en in niet te veel water. Met de variatie van soms rauw en soms koken profiteer je het beste van al het goede dat groente te bieden heeft!

Nog een laatste tip. Eet je groente toch het liefste rauw, kauw het dan extra goed. Dit zorgt er ook voor dat de celwandstructuur gedeeltelijk openbreekt. En we weten nu waarom dit belangrijk is.


Lees ook:

Gevarieerd eten is belangrijk. Op die manier kom je aan voldoende voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. De schijf van vijf is daarbij een handig hulpmiddel. We leggen in het kort uit waar je op moet letten als je gezond wilt eten. Lees meer

Groenten zijn op diverse manieren te bereiden. Welke manier zorgt ervoor dat er geen voedingstoffen verloren gaan of smaken verdwijnen. Begin met stomen. Lees meer

De paarse aardappel is lekker zoet en gezond. Het bevat namelijk veel antioxidanten en vitamine C en E. Je kunt ze gebruiken in veel gerechten. Niet alleen gezond maar het is een blikvanger door de opvallende paarse kleur. Lees meer

Geef een reactie op: Rauwe of gekookte groente, wat is beter?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.