Update 23: Plug Me in: Indonesië

Update 23: Plug Me in: Indonesië

Flinndal
6-4-2018
0 Reacties

Plugmein

Sinds 15 maart 2016 ben ik onderweg naar Australië in een elektrische auto. Ik reis zonder geld en ben geheel afhankelijk van de energie die mensen mij via de website plugmeinproject.com aanbieden. Daar kunnen mensen hun locatie selecteren en mij een maaltijd, slaapplek of stroom voor de auto aanbieden. Door deze mensen wordt ook de route bepaald. Ik reis van stopcontact naar stopcontact. 


Tijdens de reis probeer ik zoveel mogelijk mensen te bezoeken die mij energie hebben aangeboden en hierdoor reis ik dus niet direct naar Australië. Het doel van de reis is om erachter te komen hoe duurzaamheid toegepast kan worden in het dagelijks leven. Daarom bezoek ik in alle landen die ik aandoe projecten die actief zijn op dit gebied. Voor Flinndal blog ik elke maand over de voortgang van de reis.


Centraal Java

Begin januari kwam ik aan in Surabaya, de tweede stad van Indonesië. Iemand die mij had gezien in de krant had aangeboden dat ik in een van zijn appartementen kon verblijven voor onbepaalde tijd, en later bleek dat dat erg goed uit kwam.


Milieuproblemen door bijgeloof

In de afgelopen twee jaar heb ik veel duurzame projecten bezocht en wel wat gekke dingen gezien. Maar wat ik nu in Surabaya tegenkwam was wel weer een ander uiterste. Javanen (de lokale bevolking), geloven in zwarte magie, ook wel ‘Ganu Ganu’ genoemd. Zo denken zij dat als luiers verbrand worden dit voor uitslag zorgt op de billen van hun baby's. Dit heeft het gevolg dat ouders dagelijks 1 miljoen luiers in de Brantas rivier gooien. 50 miljoen mensen zijn afhankelijk van deze rivier omdat het water wordt omgezet in drinkwater. De rivier is sterk verontreinigd geraakt en vissen zijn door de chemicaliën tweeslachtig geworden. Een lokale NGO voert sterk actie tegen regering en informeert burgers, maar de laatste jaren heeft het voor weinig resultaat gezorgd.


Auto ontploft

Ik wilde vanuit Surabaya in sneltreinvaart richting Australië rijden, maar helaas kreeg ik pech. De lader van de auto ontplofte. Dit was eerder in India ook al gebeurden in Maleisië heeft het veel tijd gekost om de lader te repareren. Ik had hem nog maar drie keer gebruikt en baalde er dus sterk van dat het weer was gebeurd. Met de hulp van een crowdfundingscampagne zamelde ik geld in om de lader terug te sturen, helaas bleek bij onderzoek in Nederland dat de lader niet meer te repareren was. Er moest een tussenoplossing worden bedacht. Met de hulp van een autotransformer kon er een verbinding worden gemaakt met de back-up lader en laadpoort en kon ik weer verder rijden.


Nog meer pech

Zes weken nadat het probleem was voorgevallen kon ik de reis voortzetten. Slechts een uur was ik onderweg en belande ik in een horror scenario. Ik reed achter een vrachtwagen en had daardoor slecht zicht. Opeens reed ik door een overstroomde weg en ik kon niet zien hoe diep de plas was. Uiteindelijk reed ik een meter of 200 door diep water en gingen er wat alarmbelletjes af. De auto reed niet meer. Na contact met de monteur in Nederland kwamen we al snel tot de conclusie dat er water in de batterij was gekomen. Het kon eigenlijk niet erger, want om de batterij te repareren is specifieke kennis nodig en die hebben alleen een paar mensen in Nederland. Twee monteurs moesten nu overkomen naar Surabaya om de auto te repareren. De lokale garage was zo aardig om voor een week hun hefbrug ter beschikking te stellen en mijn volgers en sponsors droegen allemaal een steentje bij om de operatie mogelijk te maken.

Half maart kon ik de reis eindelijk weer voortzetten. De auto reed beter als hij ooit gedaan heeft en nu kan ik eindelijk de reis voortzetten richting Australië, al weet je natuurlijk nooit wat er kan gebeuren. 


Flinndal steunt het project Plug Me In

Wij vinden het initiatief van Wiebe mooi en we steunen het vooral omdat het aandacht vraagt voor duurzaamheid. Daarom hebben wij hem ook geholpen dit project te kunnen starten. Verder hebben wij hem een aantal van onze producten meegegeven, zodat hij voldoende energie heeft om fit zijn reis te maken. Dit zijn uiteraard producten uit de categorie 'energie', namelijk Flinndal Vitamine B-complex en Q10 Forte. Wil jij hem ook helpen? Kijk dan op www.plugmein.nl


Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{product.name}}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Plug Me In: Van Nederland naar Zwitserland

Wiebe van Plug Me In reist een jaar over de hele wereld om meer te weten te komen over duurzaamheid en hier uiteindelijk een documentaire over te maken. Flinndal is troste sponsor. Lees meer over zijn reis en duurzaamheid.

Lees meer > Lees meer >

Plug Me In: Van Zwitserland naar Duitsland

Wiebe van Plug Me In reist een jaar over de hele wereld om meer te weten te komen over duurzaamheid en hier uiteindelijk een documentaire over te maken. Flinndal is troste sponsor. Lees meer over zijn reis en duurzaamheid in update 2.

Lees meer > Lees meer >

Plug Me in: Van Denemarken naar Zweden

Wiebe van Plug Me In reist een jaar over de hele wereld om meer te weten te komen over duurzaamheid en hier uiteindelijk een documentaire over te maken. Flinndal is troste sponsor. Lees meer over zijn reis en duurzaamheid in update 3.

Lees meer > Lees meer >

Geef je reactie op:

Update 23: Plug Me in: Indonesië
E-mailadres wordt niet getoond bij de review
Je krijg uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

{{name}}

{{unique_selling_point}}

Jouw instellingen

Wij staan voor je klaar

Wij staan u graag te woord via de onderstaande kanalen.

Onze openingstijden zijn van 09:00 tot 19:00 op werkdagen en van 10:00 tot 16:00 op zaterdag.

Mijn Flinndal

Regel zelf zaken zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens of Flinndal Herhaalgemak zendingen.

Naar Mijn Flinndal omgeving

Bel ons (gratis)

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

Wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

WhatsApp ons

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

Wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

E-mail

Gemiddelde wachttijd: 1 werkdag
Neem contact op via het contactformulier

Wachttijd: 1 werkdag
Ga naar het contactformulier

Facebook Messenger

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
Stuur ons een bericht via Facebook Messenger

Wachttijd: < 25 minuten
Ga naar Facebook Messenger

Product toegevoegd

Product toegevoegd

Naar winkelwagen »

Andere klanten kochten ook:

{% for product in products %}
{{product.name}}

{{product.unique_selling_point}}

€ {{product.price | money_eu}}
{% endfor %}