Update 10 Plug Me In: Problemen in Iran

Plugmein

Sinds 15 maart ben ik onderweg naar Australië in een elektrische auto. Ik reis zonder geld en ben geheel afhankelijk van de energie die mensen mij via de website plugmeinproject.com aanbieden. Daar kunnen mensen hun locatie selecteren en mij een maaltijd, slaapplek of stroom voor de auto aanbieden. Door deze mensen wordt ook de route bepaald. Ik reis van stopcontact naar stopcontact.

Tijdens de reis probeer ik zoveel mogelijk mensen te bezoeken die mij energie hebben aangeboden en hierdoor reis ik dus niet direct naar Australië. Het doel van de reis is om erachter te komen hoe duurzaamheid toegepast kan worden in het dagelijks leven. Daarom bezoek ik in alle landen die ik aandoe projecten die actief zijn op dit gebied. Voor Flinndal blog ik elke maand over de voortgang van de reis.

Problemen in Iran

Na mijn reis door het binnenland van Iran was het bereiken van de Perzische Golf mijn volgende doel. Onderweg kwam ik langs Shiraz, wat een van de culturele hoogtepunten is in Iran. Ik wilde er dan ook graag een aantal dagen verblijven. Omdat mijn visum binnen drie dagen zou verlopen, moest ik deze eerst verlengen. Normaal kan dat zonder problemen maar vandaag had ik pech. De ambtenaar wilde geen stempel zetten en meldde dat ik naar Bandar Abbas moest om het daar te regelen. Ik probeerde hem uit te leggen dat het bijna onmogelijk was om in zo’n korte tijd 800 kilometer af te leggen met een elektrische auto.

Helaas wilde de ambtenaar nog steeds niet meewerken. Ik moest dus toch naar naar Bandar Abbas en binnen 40 uur 800 kilometer afleggen. In Nederland met een elektrische auto geen probleem maar in een land zonder infrastructuur een flinke uitdaging.

Onverwachte hulp

Ik pakte mijn spullen en reed naar Jahrom. De gouverneur hoorde van mijn aanwezigheid en wilde mij graag ontmoetten. Ik vertelde over mijn problemen met het verkrijgen van een visum en dat ik voor mijn reis 300 kilometer door een woestijn moest rijden met weinig bevolking en dus geen plek had om te laden. Hij pleegde wat telefoontjes en regelde dat ik bij een politiebureau mijn auto kon opladen. Heel fijn geregeld!

Roadtrip door de woestijn

Met een opgeladen auto ging ik op weg naar Lar. Daar werd ik door een vriendelijke familie ontvangen die mij de stad lieten zien en uit mij eten namen. Vervolgens begon ik aan de laatste etappe. Al hoewel het sterk wordt afgeraden om 's nachts in Iran te rijden, moest ik mijn reis wel vervolgen. Gelukkig ging het goed. Ik kon laden bij het politiebureau en om 8 uur 's ochtends kwam ik aan in Bandar Abbas. Precies een uur voordat het immigratiebureau open ging. Deze keer lukte het allemaal wel en had ik mijn verlening binnen op de dag dat mijn visum verliep!

Record!

Met het bereiken van de Perzische Golf had ik wel een mooi record te pakken: ik werd de allereerste ooit die met een elektrische auto Iran doorkruiste. Dat kan mij in ieder geval niet meer afgenomen worden. Vanaf Bandar Abbas moest ik een ferry regelen naar Dubai.

In Dubai werd ik ontvangen door een Nederlander in zijn appartement op het wereldberoemde Palm-eiland en gaf hij mij een goede introductie in de stad. Het contrast met Iran kon niet groter zijn: een paar dagen geleden at ik nog traditionele maaltijden op de vloeren van kleihuisjes en nu genoot ik van een biefstuk op een rooftopbar met uitzicht over de hele stad.

In de Verenigde Arabische Emiraten ben ik van plan veel projecten te gaan bezoeken die actief zijn op het gebied van duurzaamheid. Ook al is het een groot olieland, er gebeurt hier veel op dit gebied. In mijn volgende blog vertel ik hier meer over.

Flinndal steunt het project Plug Me In

Wij vinden het initiatief van Wiebe mooi en we steunen het vooral omdat het aandacht vraagt voor duurzaamheid. Daarom hebben wij hem ook geholpen dit project te kunnen starten. Verder hebben wij hem een aantal van onze producten meegegeven, zodat hij voldoende energie heeft om fit zijn reis te maken. Dit zijn uiteraard producten uit de categorie 'energie', namelijk Flinndal Vitamine B-complexQ10 Forte en energierepen. Wil jij hem ook helpen? Kijk dan op www.plugmein.nl

Lees ook:

Wiebe van Plug Me In reist een jaar over de hele wereld om meer te weten te komen over duurzaamheid en hier uiteindelijk een documentaire over te maken. Flinndal is troste sponsor. Lees meer over zijn reis en duurzaamheid. Lees meer

Wiebe van Plug Me In reist een jaar over de hele wereld om meer te weten te komen over duurzaamheid en hier uiteindelijk een documentaire over te maken. Flinndal is troste sponsor. Lees meer over zijn reis en duurzaamheid in update 2. Lees meer

Wiebe van Plug Me In reist een jaar over de hele wereld om meer te weten te komen over duurzaamheid en hier uiteindelijk een documentaire over te maken. Flinndal is troste sponsor. Lees meer over zijn reis en duurzaamheid in update 3. Lees meer