Ontbijten

Ontbijten

Het ontbijt is een belangrijke maaltijd, want door te ontbijten krijg je juist de voedingsstoffen binnen die je de energie geven om de dag goed te beginnen.
Het ontbijt is vaak een ondergewaardeerde maaltijd. Of we zijn in ieder geval niet bereid hier heel veel aandacht aan te besteden. We haasten ons vaak naar school of werk met een lege maag.

Maak tijd voor ontbijtyoghurt_b30ee08f.jpg
Jammer, want ontbijten is goed! Zonder ontbijt mist ons lichaam namelijk de nodige voedingsstoffen. Je mist dan ook gelijk de energie om de dag goed te starten. Zo komen bijvoorbeeld de spijsvertering en stofwisseling niet meteen goed op gang zonder een ontbijt. Vergelijk het maar met een auto. Je kunt de motor starten, maar als je te weinig brandstof in de tank hebt, kom je niet ver en loop je vast… En dan hebben we het nog niet eens over de kwaliteit van de brandstof in je tank!

Ontbijt, een aanrader!
Een goed ontbijt zorgt voor de energie die je nodig hebt om de dag goed te beginnen. Het levert voedingsstoffen, zoals eiwitten en vitaminen. Bovendien voorkomt een gezond ontbijt dat je trek krijgt later op de ochtend. Zo voorkom je dat je je aan koek en chocolade vergrijpt! Ontbijten is dus echt een aanrader en al helemaal als je af wilt vallen.

Wat is een gezond ontbijt?
Een gezond ontbijt bestaat uit granen, zuivel, fruit en iets te drinken. Neem niet elke dag precies hetzelfde ontbijt, variatie maakt ontbijten leuker, gezonder en voorkomt sleur! Hier wat voorbeelden van lekkere en gezonde ontbijtjes:

Lekkere, gezonde ontbijt recepten:

  • Een kom magere yoghurt, met 2 eetlepels Brinta, 1 eetlepel noten en een appel in stukjes. Kop thee.
  • Twee volkoren knäckebröd, besmeerd met halvarine en belegd met 30+ kaas en plakjes tomaat. Glas karnemelk en een kiwi.
  • Een smoothie van magere yoghurt met vers fruit (bijvoorbeeld aardbeien). Volkoren boterham met halvarine en achterham.
  • Anderhalve plak roggebrood met magere zuivelspread, plakjes komkommer en een stuk fruit. Kop koffie verkeerd erbij (met halfvolle opgeklopte melk).
  • Een kom havermoutpap met wat stukjes fruit of gedroogde vruchten erin. Kop thee.
  • Een volkoren boterham belegd met halvarine, appelstroop en plakjes banaan. Klein glas (vers geperste) sinaasappelsap.

Wat is jouw favoriete ontbijt? Laat het ons weten!


Lees ook:

Bananenbrood is heel gemakkelijk om zelf te maken en is suikervrij, lactosevrij en glutenvrij! Een lekker recept voor iedereen die een keer iets anders dan brood wil eten. Lees meer

Weet jij het verschil tussen verse groente en groente uit blik? Zijn groentes uit blik net zo gezond als verse groentes? Lees meer

Je ziet ze tegenwoordig steeds vaker. Light producten. Maar wat maakt een product light? Zijn ze gezonder of lijkt dit alleen maar zo? Lees meer

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.