Nieuwe aanbevolen hoeveelheden vitaminen en mineralen


nieuw advies

De Gezondheidsraad heeft onlangs nieuwe voedingsnormen uitgebracht voor vitaminen en mineralen voor volwassenen. Deze normen zijn grotendeels gebaseerd op die van de Europese Voedselautoriteit (EFSA).


De aanbevolen dagelijkse hoeveelheden (ADH’s) zijn daardoor voor vijf vitaminen en zes mineralen veranderd. Het gaat om relatief kleine wijzigingen. Wel is er voor het eerst een ADH opgesteld voor choline.

Voedingsstof Nieuwe ADH mannen Nieuwe ADH vrouwen Oude ADH mannen Oude ADH vrouwen
Vitamine A (mcg) 800 680 900 700
Vitamine B1 (mg) 1.15 0.85 1.1 1.1
Vitamine B2 (mg) 1.6 1.6 1.5 1.1
Vitamine B3 (mg) 18.4 13.6 17 13
Vitamine E (mg) 13 11 10 8
Nieuw: Choline (mg) 400 400 - -
Calcium (mg) (25-50 jaar) 950 950 1000 1000
Calcium (mg) (50 - 69 jaar) 950 1100 1100 1100
Calcium (mg) (70+) 1200 1100 1200 1200
IJzer (mg) (18-50 jaar) 11 16 9 15
IJzer (mg) (50+ na overgang) 11 11 9 9
Magnesium (mg) 350 300 350 280
Kalium (mg) 3500 3500 3500 3100
Fosfor (mg) 550 550 600 600
Selenium (mcg) 70 70 60 50

Nieuwe vitamine: choline

Doordat de Gezondheidsraad een aanbeveling heeft opgesteld voor choline, kan dit eigenlijk als een nieuwe vitamine beschouwd worden. Choline is net als andere vitaminen een organische stof. Je vindt choline met name in melk, eieren en pinda’s.


ADH op etiket

Het is niet zo dat de verpakkingen nu gaan veranderen. De ADH’s op producten en het etiket zijn namelijk wettelijk vastgesteld in Europa. Er is voor elke vitamine en mineraal maar één ADH die op de verpakking gebruikt moet worden, terwijl de Gezondheidsraad verschillende ADH’s heeft voor iedere leeftijdsgroep. Daarom kan de ADH op het etiket iets afwijken van de ADH van de Gezondheidsraad.


Is aanpassing Schijf van Vijf nodig?

De veranderingen in de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van bovenstaande vitaminen en mineralen zorgen niet voor een wijziging in de Schijf van Vijf. Wanneer je gezond en gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf, krijg je de juiste hoeveelheid vitaminen en mineralen binnen.

Bij een eenzijdig dieet of voeding met te weinig voedingsstoffen kan het aan te raden zijn om de dagelijkse voeding aan te vullen met een supplement. Daarnaast adviseert het Voedingscentrum veganisten voor een vitamine B12 supplement te kiezen. Voor vitamine D geldt dat het volgende advies:

  • Zwangere vrouwen: 10 microgram per dag
  • Kinderen tot 4 jaar: 10 microgram per dag
  • Vrouwen vanaf 50 jaar: 10 microgram per dag
  • Vrouwen en mannen vanaf 70 jaar: 20 microgram per dag
  • Mensen met een getinte of donkere huid, mensen die weinig buiten komen of gesluierd zijn: 10 microgram per dag


Lees ook:

Een handje noten per dag is goed voor je gezondheid. Ze bevatten veel gezonde vetten, mineralen, antioxidanten, eiwitten en vitaminen. Hoewel alle noten gezond zijn, is de ene noot net iets gezonder dan de andere. Wij hebben een top 5 voor je samengesteld met de gezondste noten. Lees meer

Peulvruchten zitten vol met eiwitten en zijn hierdoor een goede vervanging voor vlees. Beleg je brood eens met hummus of een spread van witte bonen. Lees meer

In de praktijk blijkt dat het advies dat op dit moment wordt gegeven aan (aanstaande) ouders nogal kan verschillen. Terwijl de 1e duizend dagen vaak cruciaal zijn voor de verdere ontwikkeling van baby of peuter. Lees meer

Geef een reactie op: Nieuwe aanbevolen hoeveelheden vitaminen en mineralen

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.