Vraag aan voedingsdeskundige. Deel 1

Fruit eten en afvallen

Bijna dagelijks krijg ik te maken met mensen die door de bomen het bos niet meer zien. “Wat mag ik nou eigenlijk nog eten als ik af wil vallen”? Logisch, want door al die verschillende berichtgeving over voeding en niet te vergeten de grote diversiteit aan diëten en producten, is het een enorme opgave geworden om erachter te komen wat gezond is en wat niet. Daarom beantwoord ik elke maand een vraag.

“Mag ik fruit eten als ik wil afvallen?”

Een veelvoorkomend misverstand is dat je dik zou worden van fruit. Vanwege de suikers die het bevat. Dat wil ik hierbij graag uit de wereld helpen. Fruit bevat in verhouding namelijk maar een klein beetje suiker (fructose of fruitsuiker genaamd) en een heleboel gezonde voedingsstoffen, zoals vitaminen, mineralen, antioxidanten en voedingsvezels. Kortom: fruit is erg belangrijk voor je gezondheid, eten dus!

Calorieën
De aanbevolen hoeveelheid is 2 stuks fruit per dag. Aangezien fruit gemiddeld tussen de 40 en 60 calorieën per stuk bevat krijg je met 2 stuks fruit (ongeveer 100 kcal) minder calorieën binnen dan met bijvoorbeeld een krentenbol (130 kcal).

gezond afvallen beste tips

Zorg wel voor voldoende variatie in de fruitsoorten die je kiest, zodat je optimaal kunt profiteren van de verschillende vitaminen en mineralen die in fruit zitten.

Vind je het lastig om twee stuks fruit per dag te eten? Beleg eens een boterham met plakjes banaan, of peer, of maak een smoothie van diverse fruitsoorten met wat magere yoghurt erbij. Je kunt één stuk fruit ook vervangen door een glas versgeperste sinaasappelsap. Let op; dit geldt niet voor vruchtensappen waaraan sinaasappels zijn toegevoegd.

Voedingsdeskundige Gezond GewichtStel je vraag
Heb jij ook een vraag over voeding? Laat het me weten via voedingsdeskundige@flinndal.nl.

Wie ben ik?
Mijn naam is Inge Hendriks. Ik ben sinds 2007 werkzaam voor Flinndal. Voeding is mijn passie. Ik heb diverse opleidingen gevolgd op dit gebied. Naast mijn werk voor Flinndal heb ik mijn eigen website (www.leeffit.nl), voor online advies over gezonde voeding

Lees ook:

Heb je net die extra kilo’s weggewerkt, dan staan de feestdagen weer voor de deur. Hoe zorg je dat je begin 2014 niet terug bent bij af? Lees meer

Er is veel onduidelijkheid over kaas en het vetgehalte. Alles over het vetpercentage van kaas en gesmolten kaas wordt door onze voedingsdeskundige uitgelegd. Lees meer

Koolhydraten uit voeding weglaten is niet verstandig. Koolhydraten zorgen voor energie en is dus een belangrijke brandstof voor je lichaam. Lees meer

Geef een reactie op: Vraag aan voedingsdeskundige. Deel 1

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.