Luisteren naar het lichaam

Luister naar je lichaam
Sinds enkele jaren ben ik topatleet af. Dat wil zeggen dat ik vroeger alles in het teken stelde om de best mogelijke resultaten uit mijn lichaam te halen. Dit betekende destijds een strikt regime van trainen, eten, slapen, fysio, masseur, trainen, eten en slapen. Ja oké, ik studeerde er nog wel bij, en dat heb ik ook netjes afgerond in de loop der jaren. Maar voorwaarde daarvoor was dat het wel moest passen in mijn sportprogramma. In de winter trokken we vaak naar verre, exotische oorden. Voor een aangename temperatuur, trainen op hoogte voor een aanvullend trainingseffect en alle mogelijkheden voor extra rust. Veel trainingen hebben we gedaan in Kenia, Zuid-Afrika, Zuid-Europa en zelfs Australië. Een dag en week vullend programma dus.

Na enkele jaren (met veel te veel blessures), is topsport naar een 2e plan verwezen en ben ik een ander leven in gestapt. Een leven met werk en veel andere prioriteiten. En dus ook tijd voor andere hobby’s zoals sport bijvoorbeeld. De eerste maanden heb ik geprobeerd om volledig af te kicken. Maar als snel bleek dat na 20 jaar training dit nooit een serieuze optie te kunnen zijn. Ten eerste vind ik competitie veel te leuk. Ten tweede is het fysiek natuurlijk niet mogelijk om van 130 km in de week hardlopen, ineens niks te gaan doen. Via duathlon en triathlon, heb ik een jaar gefietst en zelfs een paar elite criteriums gereden. Omdat plezier en efficiënte tijdsbesteding voorop staat, ben ik inmiddels weer terug bij het lopen. Ok, ik vond het fietsen super super leuk. Maar regelmatig voor de lol mensen met 50km/h tegen de grond zien kwakken, wetende dat je er zelf binnenkort een keer bij ligt, is het voor mij echt niet waard. Een investering die het waard is als je miljoenen kan verdienen in de Tour de France. Maar als het mogelijk ten koste gaat van je productiviteit gedurende de de dag, is de de beslissing snel gemaakt.


Gert-Jan LiefersInmiddels train ik weer 4 tot 5 keer per week op het lopen. Waar vroeger het strikte trainingsregime, discipline en schema’s voorop stonden, is voor mij nu het allerbelangrijkste dat sport mij veel plezier en energie geeft. Ik heb geen strikt schema meer, doe vooral waar ik zin in heb. Ook het doel om alles eruit te halen wat er in zit heb ik laten gaan. Dit doel is verworden tot alles eruit halen wat erin zit binnen de mogelijkheden die ik heb. Mijn training bepaal ik vaak op de dag zelf, het uur zelf, of soms nog tijdens de training. Als ik geen zin heb om te lopen maar in spinnen of zwemmen, dan doe ik dat. Waar het vroeger uit den boze was omdat het niet paste in een wetenschappelijk verantwoorde training, doe ik het nu wel omdat ik het leuk vind. Op deze manier heb ik het afgelopen jaar toch weer 47.40 op de 15km gelopen en 1.10 op de halve marathon. Het belangrijkste is dat ik helemaal geen blessures heb gehad, continue gemotiveerd ben geweest en zelfs dus nieuwe PR’s op mijn 35ste. (Groot voordeel voor mij daarin is dat ik mij in het verleden natuurlijk nog nooit echt op de wegatletiek heb gericht. Mijn loopleven speelde zich voornamelijk op de baan af en op afstanden onder de 5000m). Maar met deze tijden zijn het wel echte PR’s.

Ook al besef ik me dat een strikt en professioneel training regime met 10 keer trainen in de week mij uiteraard nog meer zal opleveren. Deze manier van trainen heeft ook voordelen. Omdat ik geen strikt schema heb, hoef ik me niet te verantwoorden als het die dag een keer niet gaat. Ik word ook geen slaaf van mijn schema, en hoef niet koste wat het kost mijn programma af te ronden. Ik luister automatisch naar mijn gevoel. Door afwisseling met andere sporten belast je je lichaam ook minder eenzijdig, krijgt je lichaam nieuwe prikkels en wordt het blessurerisico verminderd. Ook voor je hoofd kan het soms er prettig zijn om eens een andere vorm van training te doen. Het houdt je fris en gretig. Nadeel is dat de lijn soms wat zoek is. Meer orde in mijn vrijheid, wordt dus mijn goede voornemen voor volgend jaar. Maar blijven afwisselen en luisteren naar mijn gevoel en vooral plezier hebben in sport blijft prioriteit!.

Voor nu wil ik jullie hele prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar wensen!

Gert-JanGert-Jan Liefers

Over Gert-Jan Liefers
Gert-Jan Liefers is een Nederlandse atleet met als specialisaties de 1500, 5000 m en het veldlopen. Hij nam eenmaal deel aan de Olympische Spelen en werd bij die gelegenheid achtste op de 1500 m. Hij is Nederlands recordhouder op alle afstanden vanaf de 1500 tot en met 3000 m en heeft op deze afstanden ook indoor een tweetal nationale records in handen.

Gert-Jan blogt maandelijks als gast op Flinndal.nl


Lees ook:

Heb je ooit wel eens een vorm van FLOW ervaren, of ooit willen ervaren? Gert-Jan Liefers legt uit wat het is en hoe je erin komt. Lees meer

Hoe kan het stellen van SMART doelstellingen je helpen je doelen te bereiken? Hardloper Gert-Jan Liefers vertelt hoe hij dit gebruikt heeft richting de Olympische Spelen. Lees meer

Ga je beginnen met hardlopen of heb je je opgegeven voor een loopevenement? Bouw het op met het huis der zones van Gert-Jan Liefers. Lees meer

Geef een reactie op: Luisteren naar het lichaam

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.