Goede voornemens lukken in februari wél


Voornemens

Goede voornemens en 1 januari horen bij elkaar. Raar, want goede voornemens in januari zijn gedoemd te mislukken. Herkenbaar? Geef jezelf een tweede start in februari.

Meer bewegen, afvallen, stoppen met roken, minder alcohol drinken en eerder naar bed … Is het gelukt in januari? Nee? Wanhoop niet. Goede voornemens lukken vooral als je ze een beetje voorbereid, jezelf iets tijd gunt en niet te abrupt start.


1. Maak een lange termijn doel

Goede voornemens slagen beter als jezelf een lange termijn doel stelt. Geef jezelf maanden de tijd om je doel te bereiken. Want alleen met tijd kun je je gezonde gewoonte rustig opbouwen, mag je een keer terugvallen en heb je tijd om de draad weer op te pakken. Alleen met tijd wordt een gezonde gewoonte een automatisme en geen wanhopige poging.


2. Zeg vaker ja, en minder nee

Niemand houdt van het woordje nee. Ook niet als je het tegen jezelf zegt. ‘Nee, je mag geen frisdrank / wijn / snack. Wat wel werkt: ‘Ja, ik ga water drinken’. Met ‘ja’ ontzeg je jezelf niets en val je jezelf ook niet tegen als je wel een keer een colaatje drinkt. Houd ook bij op een kalender hoeveel dagen je al water dronk in plaats van frisdrank. Lijstjes motiveren!


3. Zorg voor minder keuzes

Hoe meer keuzes je moet maken op één dag, hoe sneller je terugvalt in oud, vertrouwd en ongezond. Een boterham met hagelslag of met ei? In bed blijven liggen of naar yoga? Koken of afhalen? Al die keuzes maken je moe. En wie veel moet kiezen, kiest vaak voor makkelijk en snel. Verminder keuzestress door meer te plannen. Maak een weekplanning van je ontbijt en zorg dat je de boodschappen al in huis hebt. Gebruik vaste tijden om te sporten, zet je fiets klaar om naar je werk te gaan– maak het jezelf makkelijk om die goede voornemens te doen.


4. Leun op je zelf

Loop je elke avond een rondje? Plak daar gelijk een goede gewoonte aan vast! Eet bijvoorbeeld een stuk fruit na de wandeling. Omdat wandelen al een gewoonte van je is, kost het bijna geen extra wilskracht om er een nieuwe aan vast te plakken. Gebruik hiervoor een ‘als-dan’-planning. Als ik thuis ben, dan eet ik een appel. ‘Als dan’ werkt beter dan ‘ik moet’.


5. Veranderen gaat langzaam

Volgens onderzoek duurt het gemiddeld 66 dagen voordat een nieuwe handeling automatisme wordt. Als de gezonde start vandaag niet lukt, probeer je het dus morgen opnieuw. Wees niet te streng voor jezelf, anders wordt veranderen nooit leuk.


Meer lezen? Kijk op www.gezondnu.nl

blog_afbeeldingen_gn_6ed6e4bf.jpg




Lees ook:

Dankzij Google en smartphones regisseren we onze eigen gezondheid steeds beter. Maar maakt kennis door dr. Google je echt beter? gezondNU onderzoekt de digitale kansen en bedreigingen van dr. Google. Lees meer

In de donkerste maanden van het jaar onderzoekt het magazine gezondNU wat licht voor je gezondheid betekent. Wat doet bijvoorbeeld gebrek aan licht met je en bestaat er ongezond licht? Lees meer

Glutenvrij, koolhydraatarm en detoxen – dat waren de voedingstrends van 2016. Waren het hypes of blijvertjes? gezondNU zet de eettrends van 2017 op een rij. Lees meer

Geef een reactie op: Goede voornemens lukken in februari wél

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.