Goede voornemens lukken in februari wél

Goede voornemens lukken in februari wél

Flinndal
26-1-2017
0 Reacties

Voornemens

Goede voornemens en 1 januari horen bij elkaar. Raar, want goede voornemens in januari zijn gedoemd te mislukken. Herkenbaar? Geef jezelf een tweede start in februari.

Meer bewegen, afvallen, stoppen met roken, minder alcohol drinken en eerder naar bed … Is het gelukt in januari? Nee? Wanhoop niet. Goede voornemens lukken vooral als je ze een beetje voorbereid, jezelf iets tijd gunt en niet te abrupt start.


1. Maak een lange termijn doel

Goede voornemens slagen beter als jezelf een lange termijn doel stelt. Geef jezelf maanden de tijd om je doel te bereiken. Want alleen met tijd kun je je gezonde gewoonte rustig opbouwen, mag je een keer terugvallen en heb je tijd om de draad weer op te pakken. Alleen met tijd wordt een gezonde gewoonte een automatisme en geen wanhopige poging.


2. Zeg vaker ja, en minder nee

Niemand houdt van het woordje nee. Ook niet als je het tegen jezelf zegt. ‘Nee, je mag geen frisdrank / wijn / snack. Wat wel werkt: ‘Ja, ik ga water drinken’. Met ‘ja’ ontzeg je jezelf niets en val je jezelf ook niet tegen als je wel een keer een colaatje drinkt. Houd ook bij op een kalender hoeveel dagen je al water dronk in plaats van frisdrank. Lijstjes motiveren!


3. Zorg voor minder keuzes

Hoe meer keuzes je moet maken op één dag, hoe sneller je terugvalt in oud, vertrouwd en ongezond. Een boterham met hagelslag of met ei? In bed blijven liggen of naar yoga? Koken of afhalen? Al die keuzes maken je moe. En wie veel moet kiezen, kiest vaak voor makkelijk en snel. Verminder keuzestress door meer te plannen. Maak een weekplanning van je ontbijt en zorg dat je de boodschappen al in huis hebt. Gebruik vaste tijden om te sporten, zet je fiets klaar om naar je werk te gaan– maak het jezelf makkelijk om die goede voornemens te doen.


4. Leun op je zelf

Loop je elke avond een rondje? Plak daar gelijk een goede gewoonte aan vast! Eet bijvoorbeeld een stuk fruit na de wandeling. Omdat wandelen al een gewoonte van je is, kost het bijna geen extra wilskracht om er een nieuwe aan vast te plakken. Gebruik hiervoor een ‘als-dan’-planning. Als ik thuis ben, dan eet ik een appel. ‘Als dan’ werkt beter dan ‘ik moet’.


5. Veranderen gaat langzaam

Volgens onderzoek duurt het gemiddeld 66 dagen voordat een nieuwe handeling automatisme wordt. Als de gezonde start vandaag niet lukt, probeer je het dus morgen opnieuw. Wees niet te streng voor jezelf, anders wordt veranderen nooit leuk.


Meer lezen? Kijk op www.gezondnu.nl

blog_afbeeldingen_gn_6ed6e4bf.jpg



Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{product.name}}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Digitaal dokteren voor dummies

Dankzij Google en smartphones regisseren we onze eigen gezondheid steeds beter. Maar maakt kennis door dr. Google je echt beter? gezondNU onderzoekt de digitale kansen en bedreigingen van dr. Google.

Lees meer > Lees meer >

Dit is het effect van licht op je lijf

In de donkerste maanden van het jaar onderzoekt het magazine gezondNU wat licht voor je gezondheid betekent. Wat doet bijvoorbeeld gebrek aan licht met je en bestaat er ongezond licht?

Lees meer > Lees meer >

Dit zijn de 6 voedingstrends van 2017

Glutenvrij, koolhydraatarm en detoxen – dat waren de voedingstrends van 2016. Waren het hypes of blijvertjes? gezondNU zet de eettrends van 2017 op een rij.

Lees meer > Lees meer >

Geef je reactie op:

Goede voornemens lukken in februari wél
E-mailadres wordt niet getoond bij de review
Je krijg uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

{{name}}

{{unique_selling_point}}

Jouw instellingen

Wij staan voor je klaar

Wij staan u graag te woord via de onderstaande kanalen.

Onze openingstijden zijn van 09:00 tot 19:00 op werkdagen en van 10:00 tot 16:00 op zaterdag.

Mijn Flinndal

Regel zelf zaken zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens of Flinndal Herhaalgemak zendingen.

Naar Mijn Flinndal omgeving

Bel ons (gratis)

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

Wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

WhatsApp ons

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

Wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

E-mail

Gemiddelde wachttijd: 1 werkdag
Neem contact op via het contactformulier

Wachttijd: 1 werkdag
Ga naar het contactformulier

Facebook Messenger

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
Stuur ons een bericht via Facebook Messenger

Wachttijd: < 25 minuten
Ga naar Facebook Messenger

Product toegevoegd

Product toegevoegd

Naar winkelwagen »

Andere klanten kochten ook:

{% for product in products %}
{{product.name}}

{{product.unique_selling_point}}

€ {{product.price | money_eu}}
{% endfor %}