Gezonde haren in de winter met deze 3 voedingsstoffen


haarverzorging.jpg

Sterk en gezond haar is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Zo zijn er periodes dat er meer haren uitvallen dan normaal of dat het volume minder wordt. Niet getreurd, want met een goede haarverzorging en het binnenkrijgen van de juiste vitaminen en mineralen kun je jouw haren goed ondersteunen tijdens de winter. We leggen uit welke voedingsstoffen belangrijk zijn om je haren in een goede conditie te houden.


Hoe is haar opgebouwd?

Haren bestaan uit een wortel en een schacht. De schacht is het zichtbare deel van je haren. De haarwortel zit vast in een haarfollikel, een soort zakje in de huid. Bij een haar horen verder ook talgklieren en spiertjes. Haren liggen schuin in de huid en kan door de haarspiertjes rechtop worden gezet. Dit gebeurt wanneer je kippenvel hebt.

Er groeien tussen de 100.000 en 150.000 haren op je hoofd. Dagelijks vallen er 100 uit maar groeien er ook weer 100 bij. Door gezond en gevarieerd te eten, helpt je de balans goed te houden. 


Voedingsstoffen voor verzorgd haar

Er zijn diverse vitaminen en mineralen die effect hebben op het haar. Welke dit zijn en hoe je deze belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt zetten we voor je op een rijtje:

1. Selenium voor glanzend haar

Selenium is een spoorelement wat betekent dat je het slechts in kleine hoeveelheden nodig hebt. Het zit vooral in orgaanvlees, schelpdieren, vis en paranoten. Selenium is belangrijk voor de conditie van je haar. Het draagt bij aan een normale haargroei en zorgt voor glanzend haar.

Huid, Haar & Nagels

2. Vitamine B8 voor sterke haren

Vitamine B8, ook wel biotine genoemd, draagt bij aan normale haargroei en houdt de haren sterk. Deze vitamine wordt ook regelmatig aan shampoos of andere haarproducten toegevoegd en is de meest bekende vitamine die bijdraagt aan het haar. De werking is echter een stuk minder dan wanneer je vitamine B8 uit voeding of een supplement haalt. Vitamine B8 vind je vooral in ei, lever, melk en noten.

3. Zink goed voor het haar

Ook zink is een mineraal dat goed is voor het haar. Dit mineraal helpt bij de opbouw van eiwitten en lichaamsweefsels en dus ook bij opbouw van het haar. Het is verder betrokken bij de vorming van keratine, wat het hoofdbestanddeel is van je haar, maar ook van je huid en nagels. Het houd je haren hierdoor sterk en is van belang voor het behoud van glanzend haar. Je vindt het vooral in vlees(waren), brood, noten, kaas en schelpdieren.


Vitaminen en mineralen in shampoo hebben geen effect

Veel shampoos bevatten vitaminen en antioxidanten die goed zouden zijn voor je haar. Denk aan cafeïne en biotine. Volgens dr. Ultee (Onderzoeksarts in de cosmetische dermatologie) werken deze stoffen in shampoos niet omdat je de shampoo na een paar minuten weer uit je haar wast. Daarnaast is het zo dat vitaminen niet goed tegen zuurstof kunnen. Dit gebeurt tijdens het wassen van je haar maar ook al tijdens het vullen van de fles in de fabriek. Het is dus beter om voor gezonde en gevarieerde voeding te zorgen.


Een goede haarverzorging

Naast het eten van voldoende vitaminen en mineralen kun je ook een hoop doen met een juiste haarverzorging. Of je nou dik, dun, vet, droog of beschadigd haar hebt, voor iedereen geldt: verzorg het goed. Je haar heeft een beschermlaag. Die slijt bijvoorbeeld wanneer je je haar föhnt en stijlt, maar ook wanneer je bijvoorbeeld op vakantie veel in de zon zit of gaat zwemmen in de zee of een zwembad. Het is daarom belangrijk om altijd een conditioner te gebruiken om je haar weer te voeden en te hydrateren. Hier nog wat tips om je op weg te helpen:


1. Kam je haar niet als het nat is

Zorg dat je haar droog of handdoek droog is. Bij nat is haar is het elastischer wat ervoor zorgt dat het sneller beschadigt.

2. Gebruik een borstel met flexibele punten

Je kent ze wel, de borstels met bolletjes aan het einde. Deze zijn beter voor je haar dan de natuurlijke borstels van varkens- of zwijnenhaar of borstels van hout. De natuurlijke borstels zorgen ervoor dat je haren sneller afbreken.

3. Gebruik shampoo voor je hoofdhuid, niet voor het haar

Het klinkt gek, maar is echt waar. Door zo min mogelijk shampoo in je haar te doen, en juist zoveel mogelijk alleen op je hoofdhuid, blijft de beschermingslaag van je haar intact. 

4. Kies voor een supplement als aanvulling op de voeding

Flinndal Huid, Haar & Nagels bevat vitaminen en mineralen die de huid van binnenuit voeden en verzorgen, zoals vitamine A, B2, B8 en zink. Ook vitamine C draagt een steentje bij. Deze vitamine is namelijk van belang voor de vorming van collageen, voor de stevigheid van de huid. Selenium en zink dragen, net als vitamine B8, bij aan sterk, glanzend haar en zijn ook goed voor de nagels. Mét groene thee- en walnotenextract voor de bescherming van de huid tegen UV stralen. Mooi van binnenuit!


Bekijk Flinndal Huid, Haar & Nagels »



Lees ook:

Q10 is is een relatief onbekende vitamine-achtige stof. Via onze voeding nemen we dagelijks ongeveer 3 tot 5 milligram Q10 op. Hiervoor is het lichaam afhankelijk van de aanwezigheid van een groot aantal vitaminen. Lees meer

Een handje noten per dag is goed voor je gezondheid. Ze bevatten veel gezonde vetten, mineralen, antioxidanten, eiwitten en vitaminen. Hoewel alle noten gezond zijn, is de ene noot net iets gezonder dan de andere. Wij hebben een top 5 voor je samengesteld met de gezondste noten. Lees meer

Vitaminetekort kan zorgen voor een lage weerstand. Probeer dat te voorkomen door voldoende van deze vijf wintervitaminen binnen te krijgen. Lees meer

Geef een reactie op: Gezonde haren in de winter met deze 3 voedingsstoffen

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.