Flinndal geeft gastcollege bij CIOS

blog_afbeeldingen_sportvoeding_08fa81f5.jpg

Ik zal mezelf even voorstellen: Mijn naam is Bas Belder, 25 jaar oud, en zit in het laatste jaar van mijn studie ‘Voeding en Diëtetiek’ aan de Hogeschool van Amsterdam. Sinds november 2011 ben ik werkzaam bij Flinndal.

Namens Flinndal heb ik op het CIOS een gastcollege gegeven over sportvoeding en supplementen aan drie verschillende groepen van ongeveer 60 leerlingen. Het CIOS in Haarlem is een sportopleiding op MBO-niveau waar studenten worden klaargestoomd om sportinstructeur te worden. Er wordt dan ook veel aan sport gedaan op de opleiding. Zelf heb ik tot mijn 20e op hoog niveau aan karate gedaan. Daarom weet ik hoe belangrijk de rol van voeding is om optimaal te kunnen presteren.

Wat heb ik verteld

Ik heb de studenten verteld, maar ook laten zien, waarom voeding zo belangrijk is tijdens het sporten. Ik heb een filmpje van Micheal Phelps (de meest succesvolle olympiër aller tijden) laten zien. Het was een filmpje van de olympische finale van de 100 meter vlinderslag in 2008. Hij won deze race werkelijk met een nagellengte voorsprong. Zo klein is het verschil aan de absolute top! Voeding kan net dat kleine verschil maken tussen winnen en verliezen.

Basisvoeding

Ook heb ik uitgelegd wat een goede basisvoeding is. Je kunt het zien als een piramide. Onderaan staat een gezonde basisvoeding, daarbovenop komt dan sportvoeding en daarbovenop komen pas supplementen. De basis dient dus eerst goed te zijn! Daar is voor veel sporters al een hele hoop winst te behalen.

In deze volgorde heb ik de presentatie dan ook gegeven. Het was best veel informatie om in een keer te verwerken. Daarom kwam ik ook met praktische voorbeelden en vragen tussendoor. Bij een goed antwoord waren er zakjes supplementen te verdienen. Op die manier bleef iedereen goed bij de les.

Supplementen

Supplementen waar sporters baat bij kunnen hebben zijn onder andere: vitamine C (door de hoge inspanning, 500 mg), multi (1x de ADH), omega 3 visoliecapsules (450 mg),  vitamine D (10/20 microgram D3 voor de spierfunctie en calciumopname) en calcium/magnesium voor bij een tekort aan calcium in de voeding en de magnesium voor de ontspanning van de spieren.

Wat waren de reacties

De reacties waren erg positief. Over sommige onderwerpen was voor mijn komst wat onduidelijkheid. Welke sportdrank drink je bijvoorbeeld op welk moment? En wanneer is het gebruik van een sportdrank überhaupt zinvol? Ik ben blij dat ik de studenten met dat soort vragen heb kunnen helpen.

Al met al was het dus een geslaagde en (ook voor mijzelf) een leerzame ervaring!



Lees ook:

Mag je wel of niet eten voor het sporten? Moeten dit koolhydraten zijn of juist niet? Lees alles over sporten en voeding. Lees meer

Mijn naam is Reinout Wiggers en ik ben een atleet op de middellange afstand 800 meter. Voor Flinndal schrijf ik over mijn leven als atleet en hoe voeding en supplementen mij hierin ondersteunen. Lees meer

Tijdens een goede training daag je je lichaam uit en verbrand je veel energie. Een juiste voeding voor en na het sporten is daarom erg belangrijk. Wat kun je het beste eten voor en na het sporten? Lees meer

Geef een reactie op: Flinndal geeft gastcollege bij CIOS

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.