Feiten en Fabels over afvallen

fabels_afvallen.jpg

Er gaan allemaal verhalen rond over wat je nou wel en niet moet doen om af te vallen. Sommige diëten zijn bijvoorbeeld vetarm, koolhydraat arm of noem maar op! Soms zien we door bomen het bos niet meer. We hebben eerder geschreven over 10 veelgemaakte fouten tijdens het afvallen. Nu ontkrachten we ook een aantal fabels die de ronde doen onder afvallers.

1. Crash diëten = snel afvallen
Dat klopt, maar er is een grote kans dat het op lange termijn averechts zal werken door het welbekende jojo-effect. Je komt als je weer ‘normaal’ gaat eten direct weer aan, vaak zelfs iets meer dan je was afgevallen. En bij een crash dieet mis je vaak veel belangrijke voedingsstoffen, wat op den duur ook voor gezondheidsklachten kan zorgen. Snel afvallen is dus geen oplossing voor wie gezond wil afvallen en blijvend resultaat wil.

2. Van vet wordt je dik
Je wordt dik als je meer eet dan je verbrandt, punt. Al eet je alleen maar vet om aan calorieën te komen, maar beweeg je genoeg om het weer te verbranden, dan zul je niet per se aankomen. Het is natuurlijk wel heel erg ongezond om alleen maar vet te eten!

Daarnaast heeft ons lichaam ook vet nodig. Er zijn gezonde vetten zoals die in avocado’s, vette vissoorten, noten en zaden en bijvoorbeeld olijfolie. Deze vetten bevatten omega-3, 6, en 9 en kunnen helpen om de cholesterolgehalte op peil te houden, onze hart- en bloedvaten in goede conditie te houden en zo zijn er nog veel meer voordelen aan deze vetsoorten verbonden!

gezond afvallen beste tips

3. Koolhydraten zijn slecht
Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie en deze hebben we dus hard nodig. Het gaat om de soort koolhydraten die we eten. Groente bevat bijvoorbeeld ook koolhydraten en laten we ook niet staan! Groente bevat alleen geen suikers en heeft dus geen invloed op het bloedsuikergehalte.

Kies de goede koolhydraten, zoals bijvoorbeeld volkoren rijst, quinoa, boekweit of spelt en varieer ook! Deze granen zijn heerlijk, maar soms moet je even wat oefenen voordat het echt lekker is en geef jezelf ook de kans om eraan te wennen.

4. Donker brood is beter
Fabrikanten gebruiken soms kleurstoffen om het brood donkerder te maken, terwijl het brood dezelfde samenstelling heeft als wit brood. Het bevat dan dus nog weinig voedingsstoffen. Volkoren is het beste (lees de ingrediëntenlijst altijd!) en dit kan soms ook vrij licht brood zijn. Tevens bestaat er ook volkoren brood zonder tarwe, zoals speltbrood.

5. Als je ’s avonds na een bepaald tijdstip eet, kom je aan
Het kan per website, blog of persoon verschillen welk tijdstip genoemd wordt, maar ik kom veel artikelen tegen waarin er wordt aangegeven dat je dik wordt als je na een bepaald tijdstip eet. Dit is niet waar. Het maakt niet uit op welke tijdstippen je eet, als je maar niet teveel eet. Uiteraard is het ook van belang dat je niet alleen maar snoept. Ook vindt niet iedereen het prettig om met een volle maag te gaan slapen. Sommige mensen voelen zich zwaarder en krijgen last van oprispingen. Niet bepaald goed voor de nachtrust dus!

6. Light- en magere producten zijn goed voor de lijn
Al zit er in light producten weinig suiker en bevatten magere producten minder vet, gezond zijn ze lang niet altijd! Hierbij geldt eigenlijk als gouden regel: lees de etiketten altijd goed!

In light producten zitten dan wel (aanzienlijk) minder suikers, maar deze zijn vaak vervangen door andere zoetstoffen en koolhydraten. Soms maakt het voor de calorie intake dus weinig verschil of je een light variant kiest. Light producten kunnen passen in een gezond voedingspatroon, maar het risico is ook groot dat je meer zult eten/ drinken, omdat je denkt dat het geen kwaad kan. Helaas is dat niet waar.

Magere producten bevatten vaak weinig vet, maar vaak ook veel suiker(s). Lees dus ook in dit geval altijd de etiketten. In Nederland bestaan geen officiële adviezen over de hoeveelheid suiker die een mens per dag zou moeten binnenkrijgen. Het is echter is wel belangrijk om de inname te beperken om overgewicht en andere nadelen van (te)veel suiker te voorkomen.


Wie ben ik?
anna_profiel_0f2d3a9f.jpgMijn naam is Anna Visser en ik werk vanaf 2009 op de Servicedesk van Flinndal. In 2013 ben ik opgeleid tot voedingsdeskundige en dat bevalt me uitstekend! Ik vind het leuk om mijn ervaring op de Servicedesk en mijn kennis over voeding te combineren, om onze klanten zo professioneel en volledig mogelijk te adviseren.

Experimenteren met gezonde ingrediënten en iets bijzonders maken van restjes in de koelkast zijn een echte passie geworden.
Dus: gezonde eettips nodig? Ik help je graag! voedingsdeskundige@flinndal.nl.


Lees ook:

Wat zijn koolhydraten en waarom heb je ze nodig? Je hoort er veel over, vooral als je wilt afvallen. Maar waar zitten ze in en welke functie hebben ze? Lees meer

Dieetpsycholoog Heleen Ligtelijn legt in gezondNU 8 uit waarom die ruzie tussen onszelf en de weegschaal zo hoog oploopt. Lees meer

Er is onderzoek gedaan naar de relatie tussen ADHD en overgewicht. Lopen volwassenen die tijdens hun jeugd ADHD hadden een groter risico op ADHD. Lees meer

Geef een reactie op: Feiten en Fabels over afvallen

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.