Feit of fabel: Snel eten leidt tot meer eten

Feit of fabel: Snel eten leidt tot meer eten

Flinndal
11-5-2018
1 Reactie

Snel eten meer eten

Van snelle eters wordt altijd gezegd dat ze langzamer moeten eten. Om meer te genieten van de maaltijd, maar ook om niet teveel te eten. Je maag geeft namelijk pas na een tijdje een signaal door aan je hersenen dat je genoeg hebt gehad. Als je te snel eet, komt dit signaal te laat waardoor je meer hebt gegeten dan nodig. Maar is dit waar? Eten snelle eters daadwerkelijk meer dan langzame eters en leidt dit tot overgewicht? Wij hebben het voor je uitgezocht.


Wat is een snelle eter?

Bij de snelle eter knipper je met je ogen en het eten is op. De snelle eter kauwt nauwelijks op het eten en eet hierdoor te snel. Kauwen is juist belangrijk, omdat in speeksel een enzym zit wat helpt bij het verteren van bijvoorbeeld koolhydraten. Kauwen is dus een voorbereidingsproces wat je maag en darmen gaat helpen om het eten makkelijker te verteren.


Goed kauwen belangrijk

Kauwen is dus belangrijk. Meerdere onderzoeken wijzen uit dat rustig en langzaam eten goed is voor je gezondheid. Er wordt aangeraden om ongeveer 40 keer te kauwen per hap. Ga bij je zelf eens na hoe vaak jij kauwt voordat je jouw eten doorslikt. Waarschijnlijk ligt dit een stuk lager. Een reden hiervoor is dat we tegenwoordig eten als haastige bezigheid zien en we niet bezig zijn met het eten zelf. We halen snel even wat eten, koken moet eigenlijk niet te lang duren en als het eten klaar is eten we ons bord leeg voor de televisie, tijdens het lezen van de krant of zelfs terwijl je e-mails beantwoord. Proef je dan daadwerkelijk wel wat je eet? Grote kans van niet.


De 20-minuten regel

De 20-minuten regel is een veel toegepaste manier om overeten te voorkomen. Het idee erachter is dat de maag pas na 20 minuten een 'ik zit vol'-signaal naar de hersenen stuurt. De snelle eters onder ons (die binnen 20 minuten een maaltijd verorberen) zouden dan al meer gegeten kunnen hebben dan ze eigenlijk nodig hebben. Misschien herken je bij jezelf ook wel dat je tijdens het eten zelf nog honger hebt en blijft eten en dan na een half uur pas merkt dat je teveel hebt gegeten en helemaal opgeblazen bent.


Leidt sneller eten tot meer eten?

Uit de onderzoeken blijkt dat mensen met overgewicht gemiddeld sneller eten dan mensen zonder overgewicht. Langzame eters hebben eerder het gevoel dat ze verzadigd zijn, en ook heeft langzaam eten een positief effect op de hormonale regulatie bij de spijsvertering. Mensen met overgewicht krijgen om die reden doorgaans het advies langzamer te eten. Van artsen, het Voedingscentrum en van diëtisten. Het advies is om goed te kauwen, de tijd te nemen voor elke maaltijd en er rustig van te genieten, liefst aan tafel en niet voor de televisie of de tablet.


3 tips om bewust te eten

Het advies is om goed te kauwen, de tijd te nemen en te genieten van je maaltijd. Hoe doe je dit?


Tip 1. Kauw goed

We hebben het al benoemd, maar voldoende kauwen is belangrijk. Probeer 40 keer te kauwen per hap en slik je eten pas door als het vloeibaar is geworden.


Tip 2. Maak het leuk

Ga eten aan tafel, zet de kaarsjes en een leuk muziekje aan. Dit doe je ook vaak voor anderen als je een etentje geeft, dus waarom ook niet voor jezelf?


Tip 3. Geen afleiding

Zet de televisie uit, leg je smartphone niet binnen handbereik en voer een gesprek met iemand. Of als je alleen eet geniet van elke hap en proef wat je eet. Kortom, neem de tijd voor je maaltijd.

Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{product.name}}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Schuilnamen voor suiker? Zo herken je ze!

Er worden door fabrikanten vaak andere namen gebruikt voor suiker. Zelf de op etiketten kijken kan helpen om inzicht te krijgen in de hoeveelheid suiker per product. Wij vertellen je hoe je die kan herkennen.

Lees meer > Lees meer >

5 tips om duurzamer te eten

We worden ons tegenwoordig steeds bewuster van de impact van ons consumptiepatroon op het milieu. Hoe kan je duurzamer eten? Wij geven 5 tips.

Lees meer > Lees meer >

Van het vinkje naar Nutri-Score?

Om ons te helpen met het maken van een gezonde keuze in de supermarkt, pleit de Consumentenbond voor de invoering van de Nutri-Score in Nederland. Waarom is de Nutri-Score een goed idee?

Lees meer > Lees meer >

Geef je reactie op:

Feit of fabel: Snel eten leidt tot meer eten
E-mailadres wordt niet getoond bij de review
Je krijg uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

{{name}}

{{unique_selling_point}}

Jouw instellingen

Wij staan voor je klaar

Wij staan u graag te woord via de onderstaande kanalen.

Onze openingstijden zijn van 09:00 tot 19:00 op werkdagen en van 10:00 tot 16:00 op zaterdag.

Mijn Flinndal

Regel zelf zaken zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens of Flinndal Herhaalgemak zendingen.

Naar Mijn Flinndal omgeving

Bel ons (gratis)

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

Wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

WhatsApp ons

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

Wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

E-mail

Gemiddelde wachttijd: 1 werkdag
Neem contact op via het contactformulier

Wachttijd: 1 werkdag
Ga naar het contactformulier

Facebook Messenger

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
Stuur ons een bericht via Facebook Messenger

Wachttijd: < 25 minuten
Ga naar Facebook Messenger

Product toegevoegd

Product toegevoegd

Naar winkelwagen »

Andere klanten kochten ook:

{% for product in products %}
{{product.name}}

{{product.unique_selling_point}}

€ {{product.price | money_eu}}
{% endfor %}