Eet volgens de schijf van vijf

Eet volgens de schijf van vijf

Flinndal
8-3-2013
0 Reacties

Eet volgens de schijf van vijf

Gevarieerd eten is belangrijk. Op die manier kom je aan voldoende voedingsstoffen. De schijf van vijf is daarbij een handig hulpmiddel.

We leggen in het kort uit waar je op moet letten als je gezond wilt eten.

1. Groente en fruit
Het maakt niet uit of je verse groenten en fruit eet of dat ze uit een pot of diepvries komen. Vaak bevatten ze evenveel vitaminen en mineralen. Als je groente uit een pot eet let dan wel op de suikers die zijn toegevoegd. Dat maakt alles net een stukje minder gezond. Veel groenten en fruit bevatten vezels die je een vol gevoel geven en een positieve invloed hebben op de stoelgang.

2. Brood, graanproducten en aardappelen
In brood, aardappelen en pasta’s zitten voedingsstoffen zoals koolhydraten, calcium en ijzer. Voedingsstoffen heeft je lichaam nodig. Koolhydraten is bijvoorbeeld de brandstof voor je lichaam en geeft je energie.

3. Drink voldoende
Je lichaam heeft vocht nodig. Wist je bijvoorbeeld dat je water nodig hebt zodat je lichaam de voedingsstoffen kan opnemen in je darmen? Ook zorgt vocht voor je lichaamstemperatuur. Als je het warm hebt ga je zweten en koel je af. Gemiddeld verliezen we per dag 2,5 liter vocht. Dit is meer als je actief bezig bent. Daarom is het belangrijk om de hele dag door voldoende te drinken. Dorst is een teken dat je te laat bent gaan drinken.

4. Olie en vetten
Olie en vetten zijn belangrijk omdat hier voedingsstoffen in zitten die je lichaam zelf niet kan aanmaken. Denk aan vitamine A, D en E. Het gaat hier om olie en vetten die worden gebruik in broodbeleg of voor het bereiden van maaltijden. Gebruik bijvoorbeeld halvarine in plaats van margarine. Halvarine bevat – zoals de naam als zegt – de helft minder vetten.

5. Vis, vlees, vleesvervangers, ei en zuivel
In deze producten zitten veel visvetzuren en eiwitten. Eiwitten zijn belangrijk voor de aanmaak van spieren. In zuivelproducten zoals melk vind je calcium, de bouwstof voor sterke botten.

Af en toe patat is niet erg
Als je eet volgens de schijf van vijf mag je best af en toe snoepen of snacken. Zelfs af en toe een patatje is niet erg. Frituur wel in plantaardige olie. Plantaardige olie bevat onverzadigd vet en dit verlaagt het slechte cholesterol gehalte. Eet ketchup bij de patat in plaats van mayonaise. Witte sauzen bevatten over het algemeen meer calorieën dan rode sauzen.

Extra ondersteuning
In sommige periodes kun je wel wat extra’s gebruiken. Als je op vakantie bent ga je vaker uit eten en snack je meer. Ook in drukke periodes kan je soms extra vitaminen en mineralen gebruiken. Daarvoor voor is er Flinndal Multi. Flinndal Multi bevat alle 13 vitaminen en 9 essentiële mineralen zoals ijzer en magnesium. Zo weet je zeker dat je elke dag voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{product.name}}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Tags

Voeding

Lees ook

Tomaten kweken, lekker én gezond

Tomaten zijn een gezonde groente. Je kunt ze kopen maar ook zelf kweken! We leggen stap voor stap uit hoe je tomaten zelf kunt kweken.

Lees meer > Lees meer >

Kabeljauw als voorgerecht

Vis is gezond en licht verteerbaar en dus heel geschikt als voorgerecht. Wat dacht je van kabeljauw met pompoensaus en een topping van zeekraal. Een recept dat makkelijk te maken is en eruit ziet als een culinair hoogstandje! We leggen je precies uit hoe je het maakt.

Lees meer > Lees meer >

Verspilling van eten

Hoeveel eten gooi jij weg? 50% van wat er wereldwijd wordt geproduceerd wordt weggegooid. Waar ligt dit aan? En hoe kunnen we daar iets aan doen?

Lees meer > Lees meer >

Geef je reactie op:

Eet volgens de schijf van vijf
E-mailadres wordt niet getoond bij de review
Je krijg uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

{{name}}

{{unique_selling_point}}

Jouw instellingen

Wij staan voor je klaar

Wij staan u graag te woord via de onderstaande kanalen.

Onze openingstijden zijn van 09:00 tot 19:00 op werkdagen en van 10:00 tot 16:00 op zaterdag.

Mijn Flinndal

Regel zelf zaken zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens of Flinndal Herhaalgemak zendingen.

Naar Mijn Flinndal omgeving

Bel ons (gratis)

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

Wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

WhatsApp ons

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

Wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

E-mail

Gemiddelde wachttijd: 1 werkdag
Neem contact op via het contactformulier

Wachttijd: 1 werkdag
Ga naar het contactformulier

Facebook Messenger

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
Stuur ons een bericht via Facebook Messenger

Wachttijd: < 25 minuten
Ga naar Facebook Messenger

Product toegevoegd

Product toegevoegd

Naar winkelwagen »

Andere klanten kochten ook:

{% for product in products %}
{{product.name}}

{{product.unique_selling_point}}

€ {{product.price | money_eu}}
{% endfor %}