Eet volgens de schijf van vijf

Eet volgens de schijf van vijf

Gevarieerd eten is belangrijk. Op die manier kom je aan voldoende voedingsstoffen. De schijf van vijf is daarbij een handig hulpmiddel.

We leggen in het kort uit waar je op moet letten als je gezond wilt eten.

1. Groente en fruit
Het maakt niet uit of je verse groenten en fruit eet of dat ze uit een pot of diepvries komen. Vaak bevatten ze evenveel vitaminen en mineralen. Als je groente uit een pot eet let dan wel op de suikers die zijn toegevoegd. Dat maakt alles net een stukje minder gezond. Veel groenten en fruit bevatten vezels die je een vol gevoel geven en een positieve invloed hebben op de stoelgang.

2. Brood, graanproducten en aardappelen
In brood, aardappelen en pasta’s zitten voedingsstoffen zoals koolhydraten, calcium en ijzer. Voedingsstoffen heeft je lichaam nodig. Koolhydraten is bijvoorbeeld de brandstof voor je lichaam en geeft je energie.

3. Drink voldoende
Je lichaam heeft vocht nodig. Wist je bijvoorbeeld dat je water nodig hebt zodat je lichaam de voedingsstoffen kan opnemen in je darmen? Ook zorgt vocht voor je lichaamstemperatuur. Als je het warm hebt ga je zweten en koel je af. Gemiddeld verliezen we per dag 2,5 liter vocht. Dit is meer als je actief bezig bent. Daarom is het belangrijk om de hele dag door voldoende te drinken. Dorst is een teken dat je te laat bent gaan drinken.

4. Olie en vetten
Olie en vetten zijn belangrijk omdat hier voedingsstoffen in zitten die je lichaam zelf niet kan aanmaken. Denk aan vitamine A, D en E. Het gaat hier om olie en vetten die worden gebruik in broodbeleg of voor het bereiden van maaltijden. Gebruik bijvoorbeeld halvarine in plaats van margarine. Halvarine bevat – zoals de naam als zegt – de helft minder vetten.

5. Vis, vlees, vleesvervangers, ei en zuivel
In deze producten zitten veel visvetzuren en eiwitten. Eiwitten zijn belangrijk voor de aanmaak van spieren. In zuivelproducten zoals melk vind je calcium, de bouwstof voor sterke botten.

Af en toe patat is niet erg
Als je eet volgens de schijf van vijf mag je best af en toe snoepen of snacken. Zelfs af en toe een patatje is niet erg. Frituur wel in plantaardige olie. Plantaardige olie bevat onverzadigd vet en dit verlaagt het slechte cholesterol gehalte. Eet ketchup bij de patat in plaats van mayonaise. Witte sauzen bevatten over het algemeen meer calorieën dan rode sauzen.

Extra ondersteuning
In sommige periodes kun je wel wat extra’s gebruiken. Als je op vakantie bent ga je vaker uit eten en snack je meer. Ook in drukke periodes kan je soms extra vitaminen en mineralen gebruiken. Daarvoor voor is er Flinndal Multi. Flinndal Multi bevat alle 13 vitaminen en 9 essentiële mineralen zoals ijzer en magnesium. Zo weet je zeker dat je elke dag voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.


Lees ook:

Dat er voedingsstoffen verloren gaan als je groente kookt, is bij vrijwel iedereen bekend. Dit is voor sommigen de reden om aan rauwe groente de voorkeur te geven Lees meer

De paarse aardappel is lekker zoet en gezond. Het bevat namelijk veel antioxidanten en vitamine C en E. Je kunt ze gebruiken in veel gerechten. Niet alleen gezond maar het is een blikvanger door de opvallende paarse kleur. Lees meer

Wat doet calcium precies? Naast de bouwstof voor sterke botten is calcium ook van belang voor de bloedstolling en helpt het bij het aanspannen van spieren en het doorgeven van zenuwprikkels. Lees meer

Geef een reactie op: Eet volgens de schijf van vijf

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.