Een verantwoorde lunchtrommel mee naar school

Een verantwoorde lunchtrommel mee naar school

De scholen zijn weer begonnen en dat betekent dat de lunchtrommeltjes gevuld worden. Geef jij een gezonde lunch mee naar school?

Naar school gaan kost energie
Er wordt veel gedaan op school, zo wordt er geleerd maar ook gesport en gespeeld. De aandacht erbij houden is dus belangrijk en kan niet zonder energie. Lunch is een goed moment om nieuwe energie op te doen en een belangrijk moment van de dag.

Een lekker maar gezond tussendoortjes
Rond tien uur hebben de meeste scholen tien of vijftien minuten pauze. Kinderen mogen even uitwaaien en zich tegoed doen aan een tussendoortje. De meest verantwoorde keuze is fruit, want fruit zit vol met vitaminen, mineralen en vezels. Bijvoorbeeld ananas. Ananas is lekker zoet en bevat vitamine C, kalium en calcium. Ook appels en bananen bevatten onder andere veel voedingsvezelsen kalium.
Afwisseling is belangrijk, elke dag hetzelfde eten is niet leuk en dat geldt ook voor een tussendoortje. Wissel fruit bijvoorbeeld af met komkommer, worteltjes of snoeptomaatjes. Kinderen zijn gevoelig voor kleur, vorm en mondgevoel. Ze geven bijvoorbeeld de voorkeur aan iets knapperigs. Vinden ze de inhoud van de lunchtrommel niet lekker? Probeer het dan leuker te maken door het fruit aan een spiesje te rijgen. Of laat je kind meehelpen met het voorbereiden van de lunchtrommel. Door ze mee te laten helpen betrek je ze bij hun eigen lunch en dat is natuurlijk reuze interessant. De kans is groot dat ze vervolgens de inhoud hun lunchtrommeltje netjes opeten.

Een gevarieerde lunch
Het is belangrijk dat kinderen een gezond en gevarieerd voedingspatroon hebben. Zorg daarom voor een lunch met voldoende vitaminen, mineralen, vezels, eiwitten, onverzadigde vetten ofkoolhydraten.
Kies bijvoorbeeld voor volkorenbrood en mager broodbeleg zoals gerookte kipfilet of magere kaas. Kinderen zijn ook dol op jam en pindakaas. Het is soms lastig om hen alle zoetigheid te onthouden. Dus als je bijvoorbeeld pindakaas als broodbeleg kiest, houd er dan rekening mee dat pindakaas veel calorieën bevat. Maar naast de hoge hoeveelheid calorieën bevat het ook goede onverzadigde vetten, voedingsvezels en vitamine B.

Drinken
Geef je kind een beker mee naar school. Dan kun je ze elke dag wat anders meegeven en ze hebben de mogelijkheid om hun beker bij te vullen op school. Want ook kinderen hebben voldoende vocht nodig. Pakjes sap zijn heel populair maar sommige zitten vol suikers. Kijk dus goed op het etiket als je toch een pakje sap mee wilt geven.

Wat geef jij je kind mee naar school?


Lees ook:

De meeste kinderen zijn dol op snoep. Lekker zoet en vol suikers. Hoe vaak geef jij je kind een snoepje? En wanneer zeg je nee? Lees meer

Kinderen eten meer groente en fruit als je als gezin samen eet. Onderzoek toont aan dat kinderen van ouders die het goede voorbeeld geven meer groente eten. Lees meer

Wil je kind geen groente en fruit eten? We geven tien tips om ze toch gezond te laten eten. Groente en fruit leren eten kan op heel veel manieren. Lees meer

Geef een reactie op: Een verantwoorde lunchtrommel mee naar school

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.