Een gezonde levensstijl hoeft niet duur te zijn

Een gezonde levensstijl hoeft niet duur te zijn

Een gezonde en gevarieerde voeding hoeft niet duur te zijn zolang je weet waar je op moet letten. We zetten een paar tips voor je op een rijtje.

Tip 1. Weet wat je nodig hebt
Kijk voordat je op pad gaat eerst in de koelkast wat je nog hebt liggen. Maak vervolgens een boodschappenlijstje zodat je weet wat je nodig hebt en niet te veel haalt. Let ook op aanbiedingen in de reclamefoldertjes die je krijgt. Zo weet je precies waar de beste aanbiedingen te vinden zijn.

Tip 2. Zoek de juiste prijs-kwaliteitsverhouding
Om voldoende voedingstoffen binnen te krijgen heb je een gevarieerde voeding nodig. Er zijn genoeg gezonde producten die een goede prijs-kwaliteitsverhouding hebben. Denk aan aardappelen, eieren, graanproducten zoals pasta’s, rijst of brood, vis, peulvruchten of seizoensgebonden groente en fruit. Groente en fruit die nu in het seizoen zijn, zijn net als lokale groente en fruit vaak goedkoper. Ook zijn aardappelen relatief goedkoop en makkelijk te bereiden. Je kunt er van alles mee doen, je kunt ze koken of verwerken in een frisse salade. Kortom, lekkere producten boordevol vezels, vitaminen en mineralen die niet te duur zijn.

Tip 3. Gebruik geen kant-en-klaar maaltijden maar kook zelf
Kant-en-klaar maaltijden heb je snel bereid maar zijn een stuk ongezonder dan een zelfgemaakt gerecht. Kant-en-klaar maaltijden bevatten vaak meer suikers, vetten en zout. Ook ligt de prijs van deze maaltijden iets hoger. Als je zelf een gerecht maakt heb je zelf in de hand wat je eraan toevoegt en weet je precies wat je eet en kun je het zo duur maken als je zelf wilt.

Tip 4. Haal geen snoep in huis
Als je zoetigheid zoals snoep en koekjes in huis hebt is het moeilijk om het te laten liggen. De beste en goedkoopste oplossing is om het simpelweg niet te kopen. Zo kom je niet in de verleiding om het te eten, je krijgt niet alleen minder suikers binnen maar het scheelt ook in de financiën.

Tip 5. Niet weggooien maar invriezen
Als je eten over hebt gooi het dan niet weg. Jaarlijks gooien we in Nederland ongeveer 50 kilo per persoon aan eten weg terwijl dat helemaal niet nodig is. Je kunt overgebleven porties namelijk invriezen. Zo heb je altijd nog een portie liggen voor een volgende keer en dit scheelt weer een ritje naar de supermarkt.

Tip 6. Drink water
Water is belangrijk en heeft je lichaam nodig. Zo heb je water nodig om voedingstoffen op te nemen, om afvalstoffen af te voeren en om je lichaamstemperatuur te regelen. Het is dus belangrijk om voldoende water te drinken. Drink daarom vaker water in plaats van sappen en frisdrank. Dit bespaart geld en je bent ook nog eens gezond bezig.

Tip 7.
Stel een budget vastAls je een budget vaststelt weet je hoeveel geld je uitgeeft. Dit zorgt ervoor dat je bewust nadenkt over wat je koopt. Op die manier let je beter op de prijs van producten en ga je bewust om met geld.


Lees ook:

Wil je kind geen groente en fruit eten? We geven tien tips om ze toch gezond te laten eten. Groente en fruit leren eten kan op heel veel manieren. Lees meer

Zodra de eerste zonnestralen tevoorschijn komen en de temperatuur het toelaat zetten we massaal met z’n allen de barbecue weer aan. De combinatie van lekker eten en gezelligheid staat garant voor een heerlijke avond in de buitenlucht. Lees meer

Weet jij het verschil tussen verse groente en groente uit blik? Zijn groentes uit blik net zo gezond als verse groentes? Lees meer

Geef een reactie op: Een gezonde levensstijl hoeft niet duur te zijn

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.