Een gezond gewicht bereiken

Een gezond gewicht bereiken

Om een gezond gewicht te bereiken is het vooral belangrijk om op je eet- en beweeggedrag te letten. Uit het TNO rapport Convenant Gezond Gewicht 2012 blijkt dat het eet- en beweeggedrag van volwassenen op sommige vlakken beter kan.

NNGB en Fitnorm
Om te achterhalen of iemand aan de beweegnorm voldoet zijn er 2 gangbare beweegnormen opgesteld: de NNGB (Nederlandse Norm Gezond Bewegen) en de Fitnorm.
De NNGB gaat bij volwassenen uit van minimaal 5 maal per week een half uur matig intensieve lichaamsbeweging door bijvoorbeeld iets harder naar huis te fietsen of achter je hond aan te rennen.
De Fitnorm is gesteld op 3 maal per week 20 minuten intensieve lichaamsbeweging door te sporten.

Eet- en beweeggedrag
Uit het rapport Convenant Gezond Gewicht 2012 bleek dat van de volwassenen slechts 24% de Fitnorm haalt en 59% de NNGB. Met name het 3 maal per week sporten blijkt dus voor veel van ons niet weggelegd. Wat het eetgedrag betreft moet de hoeveelheid groente en fruit dat we eten omhoog. 43% haalt de fruitnorm van 2 stuks per dag, terwijl maar 33% de norm van 200 gram groente haalt. Bij jongeren wordt de groentenorm maar door 8%(!) gehaald.

Tip: 200 gram groente is ongeveer gelijk aan 4 opscheplepels

gezond afvallen beste tips

Ontbijten
Een belangrijke bijdrage aan een gezond gewicht is het ontbijt. Bij voorkeur binnen een half uur na ontwaken. Als je ontbijt, breng je de stofwisseling op gang en voorkom je hongeraanvallen later op de dag. Daarnaast geeft het je energie en dat is niet onbelangrijk.
Van de volwassenen uit het TNO rapport zegt 73% dagelijks te ontbijten. Dit percentage is al 3 jaar bijna onveranderd maar moet toch echt omhoog. Om overgewicht te voorkomen is goed ontbijten van grote waarde.

Help elkaar
Er worden 2 redenen gegeven waarom de eet- en beweegnormen niet worden gehaald. Veel volwassenen missen een sociale aanmoediging en steun van de omgeving als het gaat om gezond eten en voldoende beweging. Daarnaast zijn veel mensen zich niet bewust van hoe ongezond ze eigenlijk eten en hoe weinig ze bewegen. Ongeveer de helft van de volwassenen weet überhaupt niet dat een half uur bewegen per dag de norm is.

Flinndal Gezond Gewicht
Wij hebben ook een manier bedacht om hulp te bieden bij het bereiken of behouden van een gezond gewicht. Afvallen is nu eenmaal niet eenvoudig dus alle steun is welkom.  Gezond afvallen met natuurlijke ingrediënten, dat biedt Flinndal Gezond Gewicht.

Tip: Laat je aanmoedigen om de beweegnorm te halen en moedig gelijk ook iemand anders aan dit te doen. Help elkaar!
Tip: Hou een eetdagboek bij. Het is erg leerzaam om je bewust te worden van je eetpatroon.

Bron http://www.convenantgezondgewicht.nl/cijfers


Lees ook:

Wat zijn koolhydraten en waarom heb je ze nodig? Je hoort er veel over, vooral als je wilt afvallen. Maar waar zitten ze in en welke functie hebben ze? Lees meer

Dieetpsycholoog Heleen Ligtelijn legt in gezondNU 8 uit waarom die ruzie tussen onszelf en de weegschaal zo hoog oploopt. Lees meer

Er is onderzoek gedaan naar de relatie tussen ADHD en overgewicht. Lopen volwassenen die tijdens hun jeugd ADHD hadden een groter risico op ADHD. Lees meer

Geef een reactie op: Een gezond gewicht bereiken

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.