Drinken en sporten. Wat is het advies?


Minder vlees

Sporten zorgt er meestal voor dat je gaat zweten en hierdoor vocht verliest. Het is daarom belangrijk om dit vocht weer aan te vullen, maar wanneer kun je dit het beste doen? Is dat voor, na of juist tijdens het sporten? En is hier nog een verschil in tussen matige en intensieve sporten? Wij vertellen je alles wat je moet weten over drinken bij het sporten.


Voor het sporten

Om al het verloren vocht weer aan te vullen, heb je ongeveer 1.5 keer zo veel vocht nodig als dat je verloren bent door te zweten. Als je dorst krijgt tijdens het sporten, geeft dit aan dat je eigenlijk al te weinig hebt gedronken.

Het Voedingscentrum adviseert om een halve liter water (500 ml) te drinken ongeveer 2 tot 3 uur voor het sporten. Dit zorgt ervoor dat je voldoende vocht hebt voor de inspanning die je gaat leveren. Dit geldt voor de gemiddelde tot intensieve inspanning.


Tijdens het sporten

Tijdens het sporten kun je af en toe een slokje water nemen. Hoeveel water je nodig hebt, is afhankelijk van hoe intensief de training is. Als je langer dan een uur traint, is het belangrijk om tijdens het sporten ook voldoende water te blijven drinken. Hoeveel nodig is verschilt per persoon, maar je kunt uitgaan van ongeveer 150 tot 250 ml water per kwartier.

Wanneer je heel intensief gaat trainen (bijvoorbeeld wielrennen) en dit duurt langer dan 1 uur, dan is het aan te raden om te kiezen voor een sportdrank. Deze dranken bevatten naast water ook suikers (koolhydraten) en zouten die energie leveren en je vochtbalans op peil houden. Bij het zweten verlies je namelijk niet alleen water, maar ook natrium, magnesium en kalium. Dit worden ook wel elektrolyten genoemd en zijn een brandstof voor je lichaam. Sportdranken zorgen er dus voor dat de elektrolyten en koolhydraten worden aangevuld en geven tegelijkertijd energie.

Er zijn 3 verschillende soorten sportdranken, die worden ingedeeld op basis van de concentratie toegevoegde deeltjes in het water.

Hypotone sportdrank

Een hypotone drank heeft een lage osmotische waarde, wat betekent dat het drankje minder deeltjes zoals suiker en elektrolyten bevat per 100 ml dan in lichaamsvocht. Deze drank is verdund en wordt snel opgenomen in het lichaam. Ze zijn ideaal als dorstlesser, maar zijn niet bedoeld voor het geven van extra energie. Deze drank kun tijdens of na het sporten drinken.

Isotone sportdrank

Een isotone drank heeft ongeveer dezelfde osmotische waarde als eigen lichaamsvocht en wordt daardoor even snel of sneller opgenomen dan water. Deze vorm kan handig zijn om vocht en energie weer aan te vullen. Het is eigenlijk de gulden middenweg tussen de hypotone en hypertone dranken. Deze drank kun je tijdens of na het sporten drinken.

Hypertone sportdrank

Deze drank heeft een hogere osmotische waarde dan het lichaamsvocht. Het is geconcentreerder en bevat dus meer deeltjes dan in het eigen lichaamsvocht. Ze worden langzamer opgenomen dan water en zijn met name bedoeld voor het geven van energie en niet perse voor hydratatie. Deze drank is minder geschikt om tijdens het sporten te drinken, maar wordt geadviseerd om voor of na het sporten te drinken.

Ons advies:
Wanneer je minder dan een uur achter elkaar traint, kun je beter water drinken. Bovendien bevatten sportdranken ook kcal. Let hier goed op en kijk of dit past in jouw voedingsschema. 

Na het sporten

Ook na het sporten blijft het belangrijk om je vocht weer aan te vullen. De kleur van je urine geeft goed aan of je gehydrateerd bent. Is deze licht van kleur, dan heb je voldoende vocht gedronken voor en tijdens het sporten. Is deze juist donker van kleur, dan is het belangrijk om nog een glas water te drinken. De volgende keer als je gaat trainen, kun je dan proberen wat meer water te drinken tijdens het sporten.



Lees ook:

Het belang van water wordt vaak onderschat. Waarom is water drinken zo belangrijk en hoe kun jij ervoor zorgen dat je voldoende drinkt? Lees meer

Slijtage en virussen is iets dat we accepteren maar probeer virussen juist te voorkomen. Waarom? Lees de uitleg van topatleet Gert-Jan Liefers. Lees meer

Neem jij jezelf ook aan het eind van elk jaar weer voor om nu toch echt te beginnen met sporten en vooral ook te stoppen met snoepen en snacken en wellicht ook een glaasje minder te drinken? Lees meer

Geef een reactie op: Drinken en sporten. Wat is het advies?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.