De vier redenen waarom afvallen niet lukt

vier redenen waarom afvallen niet lukt

Overgewicht is een toenemend probleem in onze maatschappij. Je ziet de laatste jaren steeds meer mensen met overgewicht. Overgewicht is niet prettig en brengt nadelen met zich mee. 

De nadelen van overgewicht

Veel mensen krijgen last van hun gewrichten. In meer dan 50% van de gevallen krijgen mensen te maken met gewrichtspijn en worden de klachten minder naarmate ze afvallen. Dit komt omdat het lichaamsgewicht veel druk uitoefent op de gewrichten en steeds minder wordt naarmate je afvalt.

Vaak is het zo dat hoe meer je weegt, hoe minder je beweegt. Doordat je te zwaar bent, wordt je conditie minder, raak je sneller buiten adem en ga je nog minder bewegen. Zo kom je in een vicieuze cirkel waar je zo snel mogelijk uit moet zien te komen.

Daarnaast zijn er nog een aantal kleine ongemakken die je kunt tegenkomen bij overgewicht. Je krijgt je schoenen niet aan, je kleren zitten niet lekker, je wilt niet meer op de fiets, uit de auto komen is een probleem en ga zo maar door!

Waarom afvallen niet lukt

Uiteindelijk besluit je het, je gaat het proberen. Ik ga afvallen! Je begint heel gedisciplineerd en het gaat ook heel goed, in het begin… Hoe verder je in het proces komt, hoe groter de kans dat het mis gaat. Voor je het weet zitten alle verloren kilo’s er weer aan, als het er niet meer zijn. En zo heb jij jezelf er weer van overtuigd dat je het niet kan. Afvallen werkt niet voor jou, dus je stopt er maar mee. Maar waarom gaat het eigenlijk vaak mis? Hieronder de meest voorkomende redenen en uiteraard de oplossing!

1. Herhaling

Als mensen willen afvallen beginnen ze vaak aan iets wat ze al eerder hebben gedaan. Je hebt al eerder een dieet gevolgd, dat ging in het begin goed maar uiteindelijk ging het toch mis. Je gaat het nog een keer proberen maar waarom zou het dan nu wel goed gaan?

Als je altijd al doet, wat je altijd hebt gedaan, zul je altijd krijgen, wat je altijd al hebt gekregen. Ging het de eerste keer niet goed? Dan gaat het vaak de tweede en de derde keer ook fout.

2. Ongeduld

Mensen willen vaak te snel. Als je wilt afvallen wil je morgen 10kg kwijt zijn. Vaak zie je dan dat de crashdiëten om de hoek komen kijken. Dit is niet gezond en dit kun je dus vaak ook niet lang volhouden! Je valt in een te korte tijd veel te veel af waardoor de kilo’s er weer aanvliegen bij een normaal eetpatroon omdat je lichaam deze hoeveelheid calorieën niet meer gewend is. Wil je na het afvallen op gewicht blijven? Dan is het gezond om ½ tot 1 kg per week te verliezen. Dan heb je de meeste kans op succes. Gooi de crashdiëten dus maar weg, dat zijn allemaal korte termijn oplossingen.

3. Over gemotiveerd

Er zijn ook mensen die opeens zeven dagen per week twee uur naar de sportschool gaan. Prima dat je zo gemotiveerd bent, maar je kunt er zeker van zijn dat je blessures gaat krijgen. Hierdoor raak je weer inactief en geef je dus sneller op.

gezond afvallen beste tips

4.Discipline

Vaak gaat het mis door discipline. Je komt op een feestje en wilt daar toch iets nemen. Of je partner eet wel gewoon lekker door. Dan kun je zelf toch ook best wel iets lekkers nemen? Als je uitzonderingen gaat maken in je dieet, gaat het vaak mis. Blijf gedisciplineerd en streng voor jezelf, dan boek je de meeste resultaten.

De oplossing

Maar hoe moet het dan wel? Een nieuw dieet proberen die je op tv ziet of op de radio hoort? Of je moet meedoen aan de nieuwste fitnessrage? Als je de tv en radio moet geloven werken ze echt en je krijgt gegarandeerd een platte buik binnen één maand! Sorry mensen, maar zo werkt het helaas niet. Dit is niet realistisch. Wil je echt resultaat, dan zul je er voor moeten werken.

Wat moet je doen

Het is heel simpel. Je moet meer calorieën verbranden dan dat je opeet. Als je meer wilt eten, moet je dus ook meer bewegen. Het uiteindelijke doel is om hier een goede balans in te vinden. Dit gaat niet met een tijdelijk dieet of een maand trainen in de sportschool. Je moet je levensstijl omgooien.

Begin rustig

Probeer eerst eens gezond te eten. Niet snoepen, geen chips, geen frisdrank en dus geen lekkernijen. Word vervolgens wat actiever. Zit minder voor de tv. Ga één keer per dag minimaal 30 minuten iets actiefs doen. Wandelen, fietsen, schoonmaken etc.

Op het moment dat je iets gaat afvallen, en je je lichaam beter leert kennen, ga je vanzelf meer bewegen. Dan kun je er voor kiezen om naar de sportschool te gaan, of natuurlijk een andere leuke activiteit.

En als je er moe wordt van steeds maar opnieuw te beginnen, stop dan eens met opgeven!

Over Nathalie Buijs-Bont
Nathalie is fysiotherapeut, kinderfysiotherapeut, gewichtsconsulent, personal trainer en babycoach. Meer informatie over haar en haar praktijk vind je op www.kinderfysiovolendam.nl.

nathalie-klein_45124c4d.jpg

Nathalie Buijs-Bont blogt maandelijks als gast op flinndal.nl.




Lees ook:

Gezond afvallen. Verantwoord en gezond afvallen doe je met deze tips en helpen je om extra gewicht te verliezen. Lees meer

Iedereen kent wel iemand in zijn omgeving die het heeft over afvallen. Vooral onder vrouwen is het een veel voorkomend onderwerp. Win nu het Lekker Slank DOE boek van gezondNU vol met leuke tips! Lees meer

Wat zijn koolhydraten en waarom heb je ze nodig? Je hoort er veel over, vooral als je wilt afvallen. Maar waar zitten ze in en welke functie hebben ze? Lees meer

Geef een reactie op: De vier redenen waarom afvallen niet lukt

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.