Beweging kan depressie voorkomen

Beweging kan depressie voorkomen

Flinndal
12-2-2018
0 Reacties

Voedingsstoffen botten

Een depressie is een veelvoorkomend probleem. Zo blijkt uit de statistieken van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) dat in 2014 1 op de 8 mensen ooit een depressie heeft gehad of op dat moment had. Dat komt neer op ongeveer 1 miljoen mensen in Nederland. Een depressie kan iedereen overkomen en de redenen hiervoor verschillen. Uit recent onderzoek blijkt dat beweging kan helpen bij het voorkomen van een depressie. Hoe zit dat?


Wat is een depressie?

Van een depressie, of depressieve stemming, is sprake als er voor een periode van minimaal 2 weken een abnormale somberheid en/of abnormale lusteloosheid, verlies van interesse of een onvermogen is om ergens van te genieten.

Een depressie loopt bij iedereen anders en heeft verschillende oorzaken. Zo kan depressie ontstaan doordat er binnen de familie aanleg is voor depressies. Maar ook negatieve ervaringen, gebeurtenissen in de jeugd, gebrek aan (zon)licht of hormonale ontregelingen kunnen een oorzaak zijn. Het kan je ook zomaar overkomen en doordat een depressie aan de buitenkant niet te zien is, voelen mensen met een depressie zich vaak onbegrepen.


Hoe kan beweging helpen?

Een internationale groep van onderzoekers heeft naar de gegevens van meer dan 30.000 Noren gekeken. Deze 30.000 deelnemers zijn gevolgd voor een periode van 11 jaar. In deze periode is gekeken naar hoe vaak en intensief iemand bewoog en in hoeverre er symptomen van depressie of angst optraden. Uit de gegevens bleek dat mensen die niet aan beweging doen, 44% meer kans hebben om een depressie te krijgen vergeleken met de mensen die 1 tot 2 uur per week bewegen.

Verder liet het onderzoek zien dat 12% van alle gevallen van depressie voorkomen had kunnen worden door regelmatig te bewegen. De resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in het blad American Journal of Psychiatry.


Hoe zit het met beweging tijdens een depressie?

Als beweging kan helpen bij het voorkomen van een depressie, kan het dan ook helpen bij het verminderen van een depressie? Regelmatig komt er wel een studie met resultaten dat sporten en beweging bij volwassenen depressieve gevoelens kan verminderen. Toch is het nog onduidelijk of dit echt het geval is. Het verband is zwak en er zijn grote individuele verschillen. Sommigen gaan zich na lichamelijke activiteit zelfs slechter voelen.

Onlangs stelde de wetenschapper Nikolaos Stavrakakis nog dat er geen wetenschappelijke achtergrond is om sporten of beweging in te voeren als therapie om depressies te behandelen of te voorkomen. Hij stelt dat de gevonden effecten klein zijn en zich lang niet bij iedereen voor doen. De studies negeren bovendien de vraag naar oorzaak en gevolg.

Psychiater Bram Bakker stelt weer dat de resultaten verschillen omdat depressies ook verschillen. Bovendien is de oorzaak bij iedereen anders. Zo is de een erfelijk belast en heeft de ander een akelige jeugd gehad. Een therapie kan dus nooit dezelfde effecten hebben. Bakker schat in dat de helft van de patiënten met psychische klachten als depressie en angststoornis baat heeft bij lichamelijke activiteit.


Beweging is gezond

Beweging is voor iedereen gezond. Volgens de nieuwe beweegrichtlijnen zouden volwassenen elke week ten minste 2.5 uur matig intensief moeten bewegen en kinderen dagelijks minstens een uur. Ook wordt beide groepen spier- en botversterkende activiteiten aanbevolen. Dit alles verlaagt het risico op chronische ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten en botbreuken bij ouderen. De Gezondheidsraad adviseert dan ook minister van VWS om te stimuleren dat mensen blijvend meer bewegen en minder stil zitten.


Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{product.name}}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Ontspan door te bewegen

Bewegen is gezond! Niet alleen voor je fysieke gezondheid, maar ook voor je geestelijke balans. Even lekker uitwaaien door een wandeling op het strand of een uurtje sporten na je werk.

Lees meer > Lees meer >

Waarom meer bewegen beter is dan meer sporten

Niet sporten heeft het beste effect op je lichaam, maar juist ‘normaal’ bewegen. gezondNU geeft je een simpel stappenplan voor … meer stappen!

Lees meer > Lees meer >

Gezond leven belangrijker dan gedacht?

Slijtage en virussen is iets dat we accepteren maar probeer virussen juist te voorkomen. Waarom? Lees de uitleg van topatleet Gert-Jan Liefers.

Lees meer > Lees meer >

Geef je reactie op:

Beweging kan depressie voorkomen
E-mailadres wordt niet getoond bij de review
Je krijg uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

{{name}}

{{unique_selling_point}}

Jouw instellingen

Wij staan voor je klaar

Wij staan u graag te woord via de onderstaande kanalen.

Onze openingstijden zijn van 09:00 tot 19:00 op werkdagen en van 10:00 tot 16:00 op zaterdag.

Mijn Flinndal

Regel zelf zaken zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens of Flinndal Herhaalgemak zendingen.

Naar Mijn Flinndal omgeving

Bel ons (gratis)

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

Wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

WhatsApp ons

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

Wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

E-mail

Gemiddelde wachttijd: 1 werkdag
Neem contact op via het contactformulier

Wachttijd: 1 werkdag
Ga naar het contactformulier

Facebook Messenger

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
Stuur ons een bericht via Facebook Messenger

Wachttijd: < 25 minuten
Ga naar Facebook Messenger

Product toegevoegd

Product toegevoegd

Naar winkelwagen »

Andere klanten kochten ook:

{% for product in products %}
{{product.name}}

{{product.unique_selling_point}}

€ {{product.price | money_eu}}
{% endfor %}