Alles over pindakaas


pindakaas

Beleg jij graag je cracker of boterham met pindakaas? Dan ben je zeker niet de enige. Pindakaas is populair! Tegenwoordig heb je niet meer de keuze uit 1 soort pindakaas, maar zijn ze in de winkel te vinden met karamel en zeezout, kokos, dadels, stukjes noot of de variant met 100% pinda. Waar komt pindakaas eigenlijk vandaan en is het gezond?


Pinda’s

Pindakaas wordt zoals de naam al zegt van pinda’s gemaakt. Een pinda is geen noot, zoals veel mensen denken, maar een peulvrucht. De peul is de langwerpige schil die om de pinda zit. Maar omdat de pinda qua eigenschappen en samenstelling op noten lijkt, wordt de pinda toch tot de noten gerekend.

De pinda komt oorspronkelijk uit Peru, maar wordt ook in andere landen verbouwd zoals: Zuid-Afrika, Noord-Amerika, Brazilië, India, Indonesië en China. Nederland is een van de grootgebruikers van pindakaas, naast Frankrijk, Engeland en Duitsland.


Hoe wordt pindakaas gemaakt?

In de fabriek verwijderen machines de vliesjes van de pinda’s en daarna worden ze gebrand. Er zitten ongeveer 600 pinda’s in een pindakaaspot. Afhankelijk van de variant wordt aan de pindakaas nog olie, zout, suiker of een ander ingrediënt toegevoegd. Dit zie je terug op de ingrediëntenlijst. Uiteindelijk ontstaat er een stevige smeerbare pindakaas.


Is pindakaas gezond?

Pinda’s bestaan voor de helft uit vet. Een eetlepel pinda’s bevat gemiddeld 126 kilocalorieën. Pindakaas bevat iets meer vet (ongeveer 60%) en levert voor 1 snee brood ongeveer 135 kilocalorieën. Een kwart van de pinda’s bestaat uit eiwitten, waardoor het een interessant product is voor sporters en vegetariërs.

Als we naar het advies van het Voedingscentrum kijken, staan alleen de verschillende merken pindakaas die voor honderd procent bestaan uit pinda’s in de Schijf van Vijf. Het advies is om dagelijks vijftien tot vijfentwintig gram ongezouten noten (zoals pinda’s) of notenpasta/pindakaas te eten. Honderd procent pindakaas is dus een gezonde keuze.

Pindakaas waarin toevoegingen zitten zoals olie, zout of suiker zijn een minder gezonde keuze. Wij adviseren dan ook om te kiezen voor de honderd procent variant. Houd je daarbij wel aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vijftien tot vijfentwintig gram per dag, want teveel is nooit goed, ook niet van pinda(kaas).


Wist je dat?

In Amerika en Engeland pindakaas ‘peanut butter’ wordt genoemd. In Nederland mocht het woord ‘boter’ niet worden gebruikt. Boter was namelijk een beschermde claim en mocht alleen gebruikt worden voor roomboter. Als alternatief is gekozen voor kaas.



Lees ook:

Gemiddeld eten we per persoon 60 kilogram brood per jaar en dit is al 15 jaar onveranderd. Maar wat weten we eigenlijk van brood? Lees meer

Tijdens de borrel met kerst of Oud en Nieuw mogen wat nootjes natuurlijk niet ontbreken. Wat is de top 5 gezonde noten en kun je het beste voor gezouten of ongezouten noten kiezen? Lees meer

Wil je kans maken op een half jaar lang gratis bites? We mogen twee keer een half jaar de BitesWeLove box weggeven. Wat je hiervoor moet doen? Ga naar de website www.biteswelove.nl en schrijf je in voor de nieuwsbrief. Lees meer

Geef een reactie op: Alles over pindakaas

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Op deze website gebruikt Flinndal cookies en vergelijkbare technieken om de website goed te kunnen laten werken, voor advertentiedoeleinden en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring