8 toppers voor energie


b-vitaminen energie

De dagen worden korter, het is koud buiten en de zon is vaker verstopt achter de wolken. De winter staat voor deur en dit kan gepaard gaan met verminderde energie. Een beetje extra aandacht voor de B-vitaminen helpt de natuurlijke energie in je lichaam te activeren, bijvoorbeeld wanneer je je wat futloos voelt. De 8 B-vitaminen spelen namelijk een grote rol in de energiehuishouding.


Wat doen deze vitaminen nog meer in ons lichaam en in welke voedingsmiddelen vind je ze met name?


Vitamine B1

Vitamine B1 wordt ook wel thiamine genoemd. Vitamine B1 bevordert de energiestofwisseling in het lichaam, want het helpt energie vrij te maken uit eiwitten, koolhydraten en vetten die je via de voeding binnenkrijgt. Het draagt ook bij aan extra energie bij vermoeidheid. Daarnaast is het bijvoorbeeld ook goed voor het hart, van belang voor het zenuwstelsel en ondersteunt het de spijsvertering.

Vitamine B1 vind je in bijvoorbeeld zilvervliesrijst, varkensfilet en aardappelen.


Vitamine B2

Vitamine B2 (riboflavine) helpt bij vermoeidheid. Het maakt net als vitamine B1 energie vrij uit koolhydraten, eiwitten en voeding. Daarnaast voedt deze vitamine de huid van binnenuit en helpt het de huid en slijmvliezen gezond te houden. Het is ook goed voor het gezichtsvermogen en ondersteunt de conditie van het oog.

Vitamine B2 vind je veel in halfvolle melk, varkensfilet en eieren.


Vitamine B3

Ook vitamine B3 (niacine) bevordert de energiestofwisseling. Daarnaast is het goed voor zenuwstelsel en van belang voor behoud van een normale huid en slijmvliezen.

Vitamine B3 vind je met name in gehakt, noten en pangafilet.


Vitamine B5

Vitamine B5 (pantotheenzuur) draagt bij aan extra energie bij vermoeidheid en ondersteunt daarnaast in stress-situaties. Ook is vitamine B5 betrokken bij de vorming van hormonen zoals oestrogeen en cortison.

Vitamine B5 vind je vooral in aardappelen, magere yoghurt en ei.


Vitamine B6

Vitamine B6 (pyridoxine) levert een bijdrage aan de energievoorziening in de spieren. Daarnaast reguleert deze vitamine de werking van hormonale activiteit en is het van belang voor de productie van afweercellen.

Vitamine B6 vind je met name in banaan, muesli en een speklapje.


Vitamine B8

Vitamine B8 (biotine) helpt ook energie vrij te maken uit voeding. Verder staat deze vitamine bekend als een ondersteuner voor de normale haargroei en voor sterke haren.

Vitamine B8 vind je onder andere in eieren, melk en sojaproducten.


Vitamine B11

Vitamine B11 (foliumzuur) helpt vermoeidheid te verminderen en zorgt zo voor een fit gevoel. Het draagt ook bij aan de vorming van rode en witte bloedcellen en ondersteunt het immuunsysteem.

Vitamine B11 vind je vooral in spinazie, broccoli en boerenkool.


Vitamine B12

Vitamine B12 (cobalamine) draagt bij aan de concentratie en de aanmaak van cellen en weefsels. Daarnaast bevordert het de energiestofwisseling. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Mensen die geen dierlijke producten gebruiken (veganisten), wordt geadviseerd standaard een vitamine B12 supplement te slikken.

Vitamine B12 vind je alleen in dierlijke producten zoals vlees(waren), zuivel en ei.


Flinndal Vitamine B-complex

B-vitaminen vormen een hecht team en zijn deels van elkaar afhankelijk om hun gunstige invloed uit te kunnen oefenen in het lichaam. Er zijn acht verschillende B-vitaminen en alle acht zijn ze belangrijk voor het vrijmaken van energie uit voeding. Flinndal Vitamine B-complex bevat alle 8 B-vitaminen. Goed opneembaar en in een krachtige maar verantwoorde dosering van 200% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH).



Lees ook:

Wil je kans maken op een half jaar lang gratis bites? We mogen twee keer een half jaar de BitesWeLove box weggeven. Wat je hiervoor moet doen? Ga naar de website www.biteswelove.nl en schrijf je in voor de nieuwsbrief. Lees meer

Of een salade ook echt gezond is, hangt vooral af van de ingrediënten die je toevoegt. Wil je een salade met weinig calorieën? Lees dan snel verder voor onze tips. Lees meer

In 2016 schuift onze voedingsdeskundige Inge Hendriks, net als in 2015, aan bij het programma Myrna Plus op RTL4 om te vertellen over voeding en gezondheid. Myrna Plus is vanaf 1 oktober te zien op RTL4 om 15:30. Lees meer

Geef een reactie op: 8 toppers voor energie

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.