7 tips om vaker plantaardig te eten


plantaardig

Steeds meer mensen kiezen ervoor om vaker plantaardig te eten. Dit wordt dan ook aangemoedigd vanuit instanties zoals de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum. Vaker plantaardig eten is onder andere goed voor het dierenwelzijn en het milieu, maar ook voor je gezondheid. Wil jij ook vaker plantaardig eten? Wij geven je 7 tips!


Kies voor plantaardige alternatieven

Voor mensen is het niet per se nodig om (elke dag) vlees te eten. Je kunt dit prima vervangen door de juiste plantaardige alternatieven. Wanneer je besluit om vaker plantaardig te eten, betekent dit niet dat je meteen vegetariër of veganist hoeft te worden. Ook als je besluit om 1 of 2 dagen geen vlees te eten, eet je al vaker plantaardig. De volgende tips kunnen je zeker helpen om vaker plantaardig te eten.


Tip 1.

Vervang vlees door noten, peulvruchten (bonen, kikkererwten), groente en volkoren graanproducten. Deze producten hebben een lagere milieubelasting en zijn dus een goede keuze voor het milieu, maar ook voor jouw gezondheid. Ze bevatten namelijk veel belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten, vitaminen en mineralen.


Tip 2.

Beleg je boterham met alternatieven zoals hummus, komkommer, notenspread of een 100% plantaardige pindakaas.


Tip 3.

Minder met melkproducten. Het advies vanuit de Gezondheidsraad is om enkele porties zuivel per dag te nemen, waaronder melk of yoghurt. Je kunt deze producten bovendien makkelijk vervangen voor een plantaardig alternatief zoals amandelmelk of sojayoghurt, zolang je er maar voor zorgt dat je voldoende eiwitten en calcium binnenkrijgt. Kijk eens in de supermarkt welke alternatieven er allemaal beschikbaar zijn, er is veel keuze!


Tip 4.

Probeer een aantal dagen in de week geen vlees te eten en de consumptie van rood en bewerkt vlees te beperken. Onder rood vlees valt eigenlijk al het vlees van zoogdieren zoals rund, varken, schaap, geit en paard. Maar ook wild zoals hert, haas en wild zwijn vallen onder rood vlees.

Rood vlees hoeft dus niet per se ‘rood’ te zijn. Voorbeelden van rood vlees zijn biefstuk en gehakt. Bewerkt vlees is, zoals de naam al zegt, bewerkt. Voorbeelden van bewerkt vlees zijn worst, bacon, salami, ham, hotdogs en paté.

Betere keuzes zijn bijvoorbeeld wit vlees zoals kipfilet of kalkoenfilet of mager rood vlees zoals varkenshaas of sukadelapjes.


Onze aanbevelingen


Tip 5.

Je hoeft natuurlijk niet meteen over te stappen op 100% plantaardig eten. Je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld 2 dagen per week geen vlees te eten. Dat is al een goed begin! Veel mensen kiezen er ook voor om thuis zoveel mogelijk plantaardig te eten, maar bij het uit eten wel te kiezen voor vlees of vis. Zo wordt de saté, biefstuk of kabeljauw een echte traktatie!


Tip 6.

Het advies is dagelijks tenminste 200 gram groenten te eten en minimaal 200 gram fruit. Veel mensen halen dit helaas niet. Zodra je ervoor kiest om plantaardig te eten, zul je het vlees moeten vervangen voor een ander ingrediënt. Extra groente is dan een goede keuze. Probeer van groente de basis van je maaltijd te maken en voeg hier kruiden, vleesvervangers, noten of andere smaakmakers aan toe.


Tip 7.

Het vooroordeel van plantaardig eten is dat het een beetje smakeloos is. Maar de smaak van een gerecht heb je zelf volledig in de hand. Je kunt namelijk erg veel doen met smaakmakers zoals kruiden, specerijen, citroensap, noten of olijven.

Er zijn genoeg plantaardige alternatieven te bedenken. Zoek bijvoorbeeld eens op het internet naar vegetarische of veganistische recepten en je zult zien dat er veel keuze is. Ook op onze website vind je plantaardige recepten, zoals:


Aandachtspunten bij volledig plantaardig eten

Wanneer je besluit om volledig plantaardig te eten zijn er wel wat aandachtspunten wat betreft voedingsstoffen. Vitamine B12, omega 3 vetzuren, ijzer, calcium en vitamine D halen we met name of zelfs volledig uit dierlijke producten. Let er daarom op dat je vitaminen en mineralen voldoende binnenkrijgt uit voeding of een supplement als aanvulling gebruikt.

Lees ook: de 5 voordelen van veganistisch eten



Lees ook:

Of een salade ook echt gezond is, hangt vooral af van de ingrediënten die je toevoegt. Wil je een salade met weinig calorieën? Lees dan snel verder voor onze tips. Lees meer

Gemiddeld moeten we per dag tussen de 4 en 8 keer naar het toilet om te plassen. Daarbij kan de kleur en geur verschillen. Wat vertelt je urine bijvoorbeeld wanneer deze troebel, wit of juist rood is? Lees meer

Koop jij bewust je boodschappen en bewaar jij voedingsmiddelen op de juiste manier? Wij geven je een korte cursus bewust omgaan met voeding. Lees meer

Geef een reactie op: 7 tips om vaker plantaardig te eten

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.