10 veelgemaakte fouten bij het afvallen

10-veelgemaakte-fouten-bij-het-afvallen_24f2d4c0.jpg

Afvallen is niet alleen een kwestie van veel sporten of minder eten. Het is ook discipline hebben en opletten. Tijdens het afvallen worden er veel fouten gemaakt, daarom geven we je tien tips bij het afvallen.

1. Volg geen crash dieet
Het voordeel van een crash dieet is dat je heel snel veel kilo’s verliest. Het gevaar van dit dieet is dat je vaak niet meer dan 1.000 calorieën binnenkrijgt en dat is (voor vrouwen) slechts te helft van wat je dagelijks nodig hebt. Omdat je te weinig energie uit voeding haalt verbrandt je lichaam ook minder snel de energie die je binnenkrijgt waardoor de stofwisseling langzamer wordt. Als je vervolgens weer een normaal eetpatroon hebt, loop je het risico dat de kilo’s er weer aan vliegen omdat je stofwisseling deze energie niet zo snel kan verwerken.

2. Sla niet het ontbijt over
Als je het ontbijt overslaat blijf je de rest van de dag honger of trek houden. Zo krijg je niet de voedingsstoffen binnen die je nodig hebt om de dag goed te beginnen, maar je loopt ook de kans dat je meer gaat snacken om de trek te stillen of meer gaat eten tijdens de lunch.

3. Blijf tussendoortjes eten
Sommige mensen stoppen met het eten van tussendoortjes. Maar juist af en toe een (gezond) tussendoortje eten is goed. Zo krijg je weer een beetje energie en de erge trek verdwijnt.

4. Eet niet te veel (magere) producten met weinig vet
Weinig vet is niet hetzelfde als weinig calorieën. Het is dan ook niet de bedoeling dat je in plaats van één, drie ‘magere’ producten eet. Hoewel een product misschien minder vet bevat kan het zijn dat je na het eten van 3 stuks toch meer calorieën binnen krijgt. Je kunt het beste naar het etiket van een product kijken. Daar staat precies hoeveel calorieën het per 100 gram of per portie bevat.

5. Tel ook het drinken mee
Als we bezig zijn met diëten willen we wel eens het drinken vergeten. Maar tel alle calorieën mee. Als je alcohol drinkt of een kop koffie met 2 klontjes suiker en melk dan bevat dat meer calorieën dan een glaasje water.

gezond afvallen beste tips

6. Drink voldoende water
Water bevat geen calorieën en zorgt ervoor dat (schadelijke) afvalstoffen worden afgevoerd. Ook zorgt water ervoor dat je voedsel makkelijk tot je neemt en het zet het ook makkelijker om in energie.

7. Stel niet te hoge doelen voor jezelf
Doelen als tien kilo afvallen in een week tijd is onrealistisch. Je zult het doel waarschijnlijk niet halen waardoor het voelt alsof je hebt gefaald, terwijl het helemaal niet wil zeggen dat je slecht gepresteerd hebt. Stel daarom een doel dat je kan halen. 2 kilo afvallen in een week is ook prima en zelfs beter voor je lichaam. Daarom is Flinndal Gezond Gewicht erop gefocust om geleidelijk aan, op een gezonde manier af te vallen.

8. Blijf sporten
Als je niet sport dan zal je alleen afvallen door het dieet dat je volgt. Maar als je zelf actiever wordt door meer te bewegen of te sporten dan kun je ook meer eten en nog steeds gewicht verliezen. Het belangrijkste is om een sport of activiteit te vinden die je leuk vindt. Als je het leuk vindt ben je minder snel geneigd om niet te gaan of een training over te slaan. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je dan een excuus hebt om te snacken. Gezond eten blijft belangrijk.

9. Ga niet elke dag op de weegschaal staan
Elke dag op de weegschaal staan kan heel wat frustraties opleveren. Je gewicht schommelt namelijk elke dag, kies daarom één moment in de week uit om op de weegschaal te gaan staan. Dan zie je het resultaat van een week en zul je versteld staan van het resultaat.

10. Tel alle extra hapjes mee
Hoewel het lang niet zoveel is als een gezonde snack of maaltijd is het van belang dat je rekening houdt met alle kleine hapjes tussendoor. Een heel klein stukje cake op een verjaardag, of dat laatste snoepje dat je echt niet kon laten liggen of zelfs dat ene hapje van het ijsje van je zoon of dochter. Als je alles bij elkaar op telt zijn het toch heel wat calorieën. Houd er rekening mee in je voedingspatroon of weersta de verleiding en eet het niet.


Meer lezen? Lees hier de 10 beste afvallen tips. 


Lees ook:

Wat zijn koolhydraten en waarom heb je ze nodig? Je hoort er veel over, vooral als je wilt afvallen. Maar waar zitten ze in en welke functie hebben ze? Lees meer

Dieetpsycholoog Heleen Ligtelijn legt in gezondNU 8 uit waarom die ruzie tussen onszelf en de weegschaal zo hoog oploopt. Lees meer

Er is onderzoek gedaan naar de relatie tussen ADHD en overgewicht. Lopen volwassenen die tijdens hun jeugd ADHD hadden een groter risico op ADHD. Lees meer

Geef een reactie op: 10 veelgemaakte fouten bij het afvallen

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.